Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

«ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ». Τι θα αλλάξει και γιατί


 «Θα υπάρξει αξιοποίηση του προσωπικού που θα επιτευχθεί με ταυτόχρονη ανακατάταξη και αναδιάταξή του»
Η κυβέρνηση δηλώνει αισιόδοξη διά στόματος πρωθυπουργού και πανέτοιμη διά στόματος υπουργού Εσωτερικών για τη μεγάλη μεταρρύθμιση. Ομως ελάχιστοι από τους πολίτες που θα ψηφίσουν στους δήμους και τις περιφέρειες του «Καλλικράτη» σε οκτώ μήνες γνωρίζουν τι θα σημάνει στην καθημερινότητά τους το νέο πρόγραμμα διοικητικής διαίρεσης της χώρας.
Με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» οραματιζόμαστε τη δημοκρατία της καθημερινότητας για τους δημότες σε όλη την Ελλάδα. Με κεντρικό πρόσωπο έναν πολυδύναμο υπάλληλο σε κάθε χωριό και την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών δεν θα χρειάζεται ο πολίτης να πηγαίνει στο κράτος, το κράτος θα πηγαίνει στο σπίτι του πολίτη, δηλώνει στην «Ε» ο υφυπουργός Εσωτερικών και πρώην νομάρχης του Εβρου, Γιώργος Ντόλιος, που διευκρινίζει ταυτόχρονα ότι δεν πρόκειται να αλλάξουν με τον «Καλλικράτη» όρια νομών και περιφερειών.

Βασικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης είναι ότι η οικονομική συγκυρία είναι άσχημη για να κάνει κανείς μεταρρύθμιση τύπου «Καλλικράτη». Δεν φοβάστε ότι οι αλλαγές θα μείνουν στα χαρτιά αν δεν υπάρχει οικονομικό πακέτο στήριξης; τον ρωτούμε.
«Ποιος σας είπε ότι δεν θα υπάρξει;
Θα χρειαστεί να μετακινηθούν υπάλληλοι;
«Αυτό είναι αυτονόητο. Θα υπάρξει αξιοποίηση του προσωπικού που θα επιτευχθεί με ταυτόχρονη ανακατάταξη και αναδιάταξή του. Για τον σκοπό αυτό έστειλα μόλις επιστολή στην ΑΔΕΔΥ προκειμένου να έχουμε συνεχή και γόνιμη συνεργασία γι' αυτό το θέμα. Εχω την πρόθεση να συναντηθώ επανειλημμένα την εβδομάδα που έρχεται με εκπροσώπους των υπαλλήλων ώστε να ορίσουμε τις παραμέτρους μιας επιτυχούς συνεργασίας».
Δεν φοβάστε ότι σε αυτούς τους μεγάλους δήμους θα χαθεί η επαφή και η εξυπηρέτηση του δημότη, ιδιαίτερα στην περιφέρεια;
«Αντίθετα, ο "Καλλικράτης" θα βοηθήσει τους δημότες αυτών των απομακρυσμένων περιοχών να αισθανθούν το κράτος δίπλα τους. Με την ύπαρξη ενός πολυδύναμου υπαλλήλου σε κάθε χωριό και την εφαρμογή του προγράμματος Διοικητική Βοήθεια στο Σπίτι το κράτος θα πηγαίνει στον πολίτη και όχι εκείνος στο κράτος. Επίσης θα υπάρχουν ΚΕΠ παντού που θα εξυπηρετούν πρωί και απόγευμα τους δημότες στη γειτονιά τους».
Τι θα κάνετε με τους υπαλλήλους των ΚΕΠ; Αρκετοί από αυτούς είναι συμβασιούχοι και ορισμένοι έχουν απολυθεί ήδη...
«Θα εφαρμοστούν για όσους έχουν συμπληρώσει 24 μήνες στα ΚΕΠ ευεργετικές διατάξεις για να παραμείνουν στη δουλειά τους επειδή έχουν αποκτήσει μια εμπειρία που μας είναι εξαιρετικά πολύτιμη».
Χωροταξικά τι θα γίνει με τις συνενώσεις;
«Επεξεργαζόμαστε σχέδια αλλά και οικονομικές μελέτες. Υπάρχει και η μελέτη του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης που δεν μας δεσμεύει, απλώς μας υποδεικνύει. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι θα ισχύσει για τη νησιωτική Ελλάδα ότι κάθε νησί θα είναι και ένας δήμος, ενώ στις ορεινές απομακρυσμένες περιοχές δεν θα ισχύσουν πληθυσμιακά κριτήρια αλλά περισσότερο κοινωνικά και γεωγραφικά. Τέλος, θα εξετάσουμε το θέμα των ιστορικών οικισμών».

Στόχος, η δημιουργία ψηφιακών δήμων

Ο «Καλλικράτης» θα αναδείξει ως κυρίαρχη μορφή στη διοικητική μεταρρύθμιση τον ψηφιακό δήμο. Ο στόχος είναι αντί να πηγαίνει ο πολίτης στις διοικητικές δομές του δήμου, να τον βρίσκουν εκείνες στο χωριό του, τη γειτονιά του, ακόμα και το σπίτι του.
Ετσι κανείς δεν θα ενδιαφέρεται αν η έδρα του δήμου είναι στη δική του περιφέρεια, αφού η πρόσβαση στις υπηρεσίες θα είναι άμεση μέσω διαδικτύου, και όχι μόνον.
Οι νέες δυνατότητες για τον δημότη-πολίτη είναι:
ΔΗΜΟΤΙΚΟ e-ΚΕΠ
Χίλια και πλέον ΚΕΠ αρκούν; Δεν αρκούν. ΚΕΠ παντού, είναι το σύνθημα του προγράμματος «Καλλικράτης». Δημιουργούνται μικρά και αποτελεσματικά Δημοτικά e-ΚΕΠ σε κάθε χωριό, σε κάθε γειτονιά, ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης που υπάρχουν σε επίπεδο περιφέρειας ή δήμου. Ο στόχος είναι αυτά τα καταστήματα να έρθουν όσο πιο κοντά γίνεται στον πολίτη.
ΚΑΡΤΑ ΔΗΜΟΤΗ
Κάθε δημότης θα έχει τη δική του διοικητική κάρτα. Θα ονομάζεται κάρτα του δημότη και θα αποτελέσει το προοίμιο της έξυπνης κάρτας του πολίτη, που θέλει να θεσπίσει η κυβέρνηση. Με αυτή την κάρτα, πολίτες και διοίκηση είναι δυνατόν να περάσουν επιτέλους στην αυτόματη εξυπηρέτηση, λόγου χάριν για την έκδοση απλών πιστοποιητικών· υπάρχει όμως και μια ακόμα διάσταση, αυτή της συμμετοχικής δημοκρατίας, με τη διευκόλυνση μέσω της κάρτας σε διαδικασίες ψηφοφορίας των πολιτών για μια σειρά από θέματα, π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα.
ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΩΡΕΣ
Σύνδεση ον λάιν με τις υπηρεσίες του κράτους 24 ώρες την ημέρα, 7 μέρες την εβδομάδα, 365 ημέρες τον χρόνο... Μοιάζει με διαφήμιση; Μπορεί πάντως να γίνει πραγματικότητα. Πώς; Με την κάρτα που λέγαμε ότι θα έχει, κάθε δημότης μπορεί να απευθύνεται στα «δημοτικά ΑΤΜ», τα μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης που θα είναι εγκατεστημένα στα δημοτικά e-ΚΕΠ. Την υπηρεσία αυτή παρέχουν ήδη οι τράπεζες στους πελάτες τους για οικονομικές συναλλαγές.
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Υπάρχουν δημότες που δεν μπορούν να μετακινηθούν. Γι' αυτούς θα εγκαινιαστεί ένας νέος θεσμός, το πρόγραμμα «Διοικητική Βοήθεια στο σπίτι», ιδιαίτερα χρήσιμος για τους ηλικιωμένους. Ενας υπάλληλος που θα ονομάζεται «πολυδύναμος» και θα έχει θέση δημοτικού ανταποκριτή, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, θα εξυπηρετεί τους κατοίκους που το χρειάζονται στο σπίτι τους.
Οι δήμοι μπαίνοντας στη νέα εποχή θα ομαδοποιήσουν τις υπηρεσίες που παρέχουν στους πολίτες σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: τις οικονομικές συναλλαγές, την πρόσβαση σε κοινωνικές υπηρεσίες και τις διοικητικές πληροφορίες που δίνει ο δήμος σε άλλους φορείς του κράτους για τον πολίτη.
Κοινωνικές υπηρεσίες:
Οι δήμοι παρέχουν υπηρεσίες σε επίπεδο αθλητισμού, υγείας, πρόνοιας, παιδείας, πολιτισμού στους δημότες τους. Αυτές οι υπηρεσίες θα βελτιωθούν με διαδικασίες ηλεκτρονικής εγγραφής. Τα ραντεβού μπορούν να προσδιορίζονται μέσω τηλεφώνου ή διαδικτύου, ώστε να αποκλείονται έτσι και αδιαφανείς παρεμβάσεις τρίτων.
Ηλεκτρονικές οικονομικές συναλλαγές:
Οι δήμοι συνεργάζονται με τις τράπεζες και τις άλλες κρατικές υπηρεσίες (π.χ. υπουργείο Εσωτερικών, Οικονομικών, Υγείας, Πολεοδομίες) για να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες μέσω των οποίων εκτελούν οικονομικές συναλλαγές με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Ο δήμος εγκαθιστά επίσης την ηλεκτρονική επικοινωνία ανάμεσα στις υπηρεσίες του, ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να μεταφέρει έγγραφα προς υπογραφή από τη μια υπηρεσία στην άλλη. Τα έγγραφα διακινούνται εσωτερικά με την ευθύνη της υπηρεσίας του Δήμου.
Συνεργασία δήμου με τρίτους για διοικητικές πληροφορίες
Οι δήμοι συνεργάζονται με τους φορείς του Δημοσίου, που είναι και οι τελικοί αποδέκτες των πιστοποιητικών που παρέχουν. Ετσι θα δημιουργηθεί αυτόματα μια αλυσίδα διακίνησης εγγράφων χωρίς να υπάρχει επιβάρυνση του πολίτη. Υποχρεωμένος να παρέχει τα δεδομένα των μητρώων, τις διοικητικές πληροφορίες που εκδίδει σε άλλες υπηρεσίες, σε τρίτους εξουσιοδοτημένους φορείς (συμπεριλαμβανομένων και των ΚΕΠ), είναι ο ίδιος ο δήμος, και αυτός είναι που αναλαμβάνει και διοικητικά την ευθύνη από την αρχή μέχρι το τέλος.

«10.000 κάτοικοι ανά δήμο»

Πιστεύω πως ο «Καλλικράτης» κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Με την ανάπτυξη του «Καλλικράτη» ο μέσος όρος του πληθυσμού σε κάθε δήμο θα είναι περίπου 10.000 κάτοικοι.
Η αναλογία αυτή είναι από τις ιδανικότερες για να αναπτυχθούν υποστηρικτικές λειτουργίες στον κοινωνικό τομέα, όπως Κέντρα Υγείας, βρεφονηπιακοί σταθμοί, κέντρα ηλικιωμένων, που είναι απαραίτητες και λείπουν από την ελληνική περιφέρεια.
Ακούμε και κάποιους φόβους που έχουν ορισμένοι σχετικά με τις συνενώσεις: πώς θα συνευρεθούν, λένε, ετερόκλητοι σχηματισμοί, ας πούμε μια αστική με μια αγροτική περιοχή; Πιστεύω, αν δεν υπάρχουν αντιπαραθέσεις στις κοινωνίες, αυτό όχι μόνο δεν είναι αταίριαστο αλλά γίνεται ευεργετικό και χρήσιμο για τους δύο. Γιατί θα πρέπει να συνενώνονται ομοειδείς περιοχές, αυτό ευνοεί την απομόνωση και την γκετοποίηση των πληθυσμών.
Ειδικά για τη νησιωτική περιοχή και τις Κυκλάδες όλοι οι δήμαρχοι έχουμε συμφωνήσει και δεν το διαπραγματευόμαστε σε κάθε νησί να υπάρχει και ένας δήμος, εκτός των πολύ μικρών νησιών. Ανέκαθεν η θάλασσα ένωνε τους νησιώτες, σήμερα η θάλασσα τους χωρίζει. Πρέπει να επανέλθουμε στα προηγούμενα, να μας ενώσει η θάλασσα του Αιγαίου, να είναι η γεωγραφική θέση προσόν και όχι μειονέκτημα. Η κατάργηση των επαρχείων που προβλέπεται στον «Καλλικράτη» θα μας βοηθήσει να αναπτύξουμε υποστηρικτικές υπηρεσίες σε κάθε νησί. Μπορούμε επίσης να κάνουμε διαδημοτικές συνεργασίες για μια σειρά υπηρεσίες, π.χ. δημοτική αστυνομία. Αυτό θα βοηθήσει αυτές οι υπηρεσίες να έρθουν κοντά μας, να είναι κοντά σε κάθε κάτοικο του νησιού. Μπορούμε να συνενώσουμε τις δυνάμεις μας για υποστηρικτικές υπηρεσίες δυο-τρία νησιά και να απολαμβάνουν όλοι οι δημότες τους μηχανισμούς υποστήριξης του κράτους που μέχρι τώρα μας είναι σχεδόν άγνωστοι. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα μάθουμε να πορευόμαστε μαζί, να μην έχουμε την αντίληψη ο σώζων εαυτόν σωθήτω που υπάρχει σε μεγάλο βαθμό σήμερα. Αυτή η αντίληψη μας έχει γυρίσει μπούμερανγκ αρκετές φορές. Δεν μπορεί, ας πούμε, να δώσει λύση στο ακτοπλοϊκό πρόβλημα ένα μόνο νησί. Πρέπει κάθε νησί να συμπράξει με τις ιδιαιτερότητες και τις διαφορές του σε λύσεις ενιαίες που θα αποδυναμώσουν ταυτόχρονα και τις ενδοπεριφερειακές ανισότητες. Μόνον έτσι θα λυθούν τα προβλήματά μας που είναι πολλά και πολλές φορές στην Αθήνα, εσείς, ούτε καν τα φαντάζεστε. Ξέρετε ότι περιμένω τρία χρόνια την πιστοποίηση για το σφαγείο του νησιού; Ξέρετε ότι, αν και υπάρχουν 270 μηχανικοί στις Κυκλάδες, στην τεχνική υπηρεσία Νοτίου Αιγαίου βρίσκονται μόνο δύο; Πριν από δύο χρόνια ο υπεύθυνος των Κυκλάδων για τις περιβαλλοντικές μελέτες και άδειες έστειλε στον εισαγγελέα χαρτί με το οποίο τον ενημέρωνε ότι χρειαζόταν 16 χρόνια για να διεκπεραιώσει τις υποθέσεις που είχε στο γραφείο του.
Είμαι αισιόδοξη για τον «Καλλικράτη», θα είναι ένα καλό εργαλείο για να υπάρξει εξοικονόμηση πόρων, αρκεί να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες, να μειωθεί η γραφειοκρατία και να βελτιωθούν οι ακτοπλοΐες.
*Μηχανικός-αρχιτέκτων-περιφερειολόγος, δήμαρχος Σερίφου

«Γιατί η κυβέρνηση δεν ανοίγει τα χαρτιά της;»

Η κυβέρνηση αποφάσισε εν μέσω οικονομικής κρίσης να προωθήσει το σχέδιο «Καλλικράτης» για τη νέα δομή των δήμων και την ανάδειξη των περιφερειών στον δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης.
Η απόφαση είναι παράδοξη, γιατί η οικονομική κρίση στάθηκε πέρυσι, την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο, αιτία για αναβολή υλοποίησης του εγχειρήματος από την κυβέρνηση της Ν.Δ., κατόπιν συνεννόησης και συμφωνίας με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ. Και αυτό γιατί κρίθηκε, ορθώς, ότι πρόκειται για εγχείρημα που χρειάζεται πόρους και στήριξη ώστε να πετύχει τους στόχους του. Το κόστος ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ και είναι σαφές ότι στη συγκεκριμένη περίοδο είναι ακόμη δύσκολο έως αδύνατο να χρηματοδοτηθεί τέτοια προσπάθεια.
Εάν η κυβέρνηση έχει αποφασίσει σ' αυτή τη συγκυρία να επιχειρήσει το «βήμα», ασφαλώς κινδυνεύει ν' απαξιώσει και να υπονομεύσει μια μεταρρύθμιση για την οποία υπάρχει ευρεία συναίνεση. Θ' ακυρώσει στη συνείδηση των πολιτών την αξία μιας υπόθεσης στην οποία πολλά έχουν επενδυθεί. Θυμίζω ότι ανάλογες ενστάσεις και επιφυλάξεις σχετικά με την προχειρότητα και τις μικροκομματικές σκοπιμότητες που σημάδεψαν και συνόδευσαν το σχέδιο «Καποδίστριας» είχαν υποτιμηθεί. Η ζωή και ο χρόνος όμως επιβεβαίωσαν την τότε κριτική. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι και το ΠΑΣΟΚ, που τότε υπεραμυνόταν των θέσεών του, σήμερα επιφυλάσσει μια σκληρή κριτική στον «Καποδίστρια», εξηγώντας μεταξύ άλλων ότι οι αδυναμίες και οι ανεπάρκειές του οδηγούν αναγκαστικά και νομοτελειακά στην απόφαση να προχωρήσει ο νέος σχεδιασμός για την αυτοδιοίκηση.
Γεννάται λοιπόν ένα ερώτημα: Πόσο έτοιμη είναι η κυβέρνηση για ν' αναλάβει την προώθηση μιας τέτοιας κλίμακας αλλαγής; Εάν είναι έτοιμη γιατί έμεινε στις διακηρύξεις και δεν έδωσε στη δημοσιότητα για διαβούλευση την πλήρη πρότασή της; Γιατί δεν ανοίγει τα χαρτιά της; Είναι σε θέση να ικανοποιήσει χωρίς «μερεμέτια» όλες τις απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή της;
Τόσο η Ν.Δ. όσο και οι θεσμικοί εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης έχουν με σαφήνεια θέσει το πλαίσιο της συζήτησης: Ικανοί και επαρκείς πόροι, μεταφορά αρμοδιοτήτων, χωροθέτηση που θα ικανοποιεί γεωγραφικά, οικονομικά, πολιτιστικά και αναπτυξιακά κριτήρια, μεταρρύθμιση που θα αντιμετωπίζει συνολικά και τα ζητήματα της κεντρικής διοίκησης.
Κάθε απόπειρα που θα προσπερνά αυτό το πλαίσιο συζήτησης και θα μειώνει την αξία και την ανάγκη της πλήρους ικανοποίησής του θα οδηγήσει την προσπάθεια σε αποτυχία. Θα επιβεβαιώσει ότι η συζήτηση δεν αφορά την αυτοδιοίκηση αλλά τις ανάγκες της κυβέρνησης να παρουσιάσει έργο και τις επιθυμίες προσώπων να ταυτιστούν οπωσδήποτε με κάτι μεγάλο.
Στην περίπτωση αυτή είναι προφανές ότι η Ν.Δ. δεν πρόκειται να προσφέρει στήριξη και άλλοθι σε λειψές προσπάθειες που εν τέλει διασύρουν το όνειρο της αυτοδιοίκησης και ακυρώνουν στα μάτια των πολιτών μεταρρυθμιστικά σχέδια.
*Βουλευτής Ν.Δ., πρώην υφυπουργός Εσωτερικών

«Ωριμο αίτημα - να στηριχθεί οικονομικά»

Ο «Καλλικράτης» δεν χρειάζεται ούτε χειροκροτητές ούτε κομματικούς αυλοκόλακες.
Αποτελεί ένα ώριμο αίτημα της κοινωνίας και το μόνο που πρέπει είναι να στηριχθεί οικονομικά και να μην αφεθεί στην τύχη του. Να μην τον ρίξουμε στο πέλαγος της γραφειοκρατίας και της προχειρότητας, χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει πρωτίστως την οικονομική του βιωσιμότητα. Ολα τα άλλα είναι λόγια για να γίνουμε αρεστοί και να εξαργυρώνουμε στήριξη για μελλοντικά μικροπολιτικά και ιδιοτελή οφέλη....
Οι απορίες μου σχετικά με τον «Καλλικράτη» είναι:
1. Για τη σχεδιαζόμενη Περιφέρεια Αττικής, το κείμενο που δόθηκε στη δημοσιότητα, αφιερώνει στη Μητροπολιτική Αυτοδιοίκηση μόνο μιάμιση γραμμή από το σύνολο των 50 σελίδων του. Οι πολλές ιδιαιτερότητες της Αττικής, όπου είναι συγκεντρωμένο το μισό σχεδόν του πληθυσμού της χώρας, επιβάλλουν εκ των πραγμάτων διαφορετική αντιμετώπιση. Μέχρι τώρα δεν υπάρχει καμία ειδικότερη αναφορά.
2. Οι πόροι που θα χρειαστούν για να εφαρμοστεί το νέο πλαίσιο δεν έχουν ακόμη ξεκάθαρα καθοριστεί. Σε επίπεδο διακηρύξεων έχουμε διαβεβαιώσεις ότι θα στηριχθεί. Αυτό μένει να το δούμε στην πράξη, για μη μεταφέρουμε απλώς τη μιζέρια μας ένα επίπεδο παραπάνω (αντί για νομάρχες - επαίτες να έχουμε περιφερειάρχες - επαίτες).
3. Δεν γίνεται καμία ειδική αναφορά για το προσωπικό που θα στελεχώσει τους νέους φορείς. Τι θα γίνει με το προσωπικό των υπαρχουσών νομαρχιών;
4. Μαζί με το σχέδιο «Καλλικράτης» θα πρέπει να ψηφιστεί και νέος Κώδικας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, αντίστοιχος του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Αλλιώς, θα λειτουργούν οι νέες περιφέρειες χωρίς έναν ολοκληρωμένο Κώδικα.
5. Δεν έχει σαφή περιγραφή των αρμοδιοτήτων που θα μεταφερθούν. Θα περιγράφονται πλήρως; Για να μην υπάρχει πάλι το φαινόμενο επικάλυψης αρμοδιοτήτων και ασαφειών, που υπήρχαν μέχρι τώρα.
6. Θεσπίζει δύο νέα είδη επιτροπών: την περιφερειακή επιτροπή και την εκτελεστική επιτροπή. Και για τις δύο δεν ορίζει τον αριθμό τους. Πόσες θα είναι; Είναι δυνατόν με δύο επιτροπές να διοικηθεί όλη αυτή η αχανής περιφέρεια; Θα πρέπει να συνεδριάζουν κάθε μέρα.
7. Και για τις δύο επιτροπές αναφέρει ότι θα μετέχουν ο περιφερειάρχης και οι αντιπεριφερειάρχες. Αφού θα μετέχουν τα ίδια πρόσωπα, προς τι ο διαχωρισμός;
8. Ξεχωρίζει τους αντιπεριφερειάρχες σε τοπικούς και θεματικούς. Ο τοπικός αντιπεριφερειάρχης θα έχει αρμοδιότητα για συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή, ο θεματικός, για ένα θέμα. Πώς θα αντιμετωπιστεί ένα θέμα υγείας ή παιδείας π.χ., όταν θα είναι αρμόδιος τοπικά ο ένας αντιπεριφερειάρχης και θεματικά για το ίδιο θέμα ο άλλος αντιπεριφερειάρχης Υγείας ή Παιδείας;
9. Τι θα γίνει με την περιουσία των νομαρχιών που θα καταργηθούν; Θα πάει στο κράτος, την αιρετή περιφέρεια ή στους νέους δήμους;
10. Αν θα προλάβει όλο αυτό το τεράστιο εγχείρημα να υλοποιηθεί έγκαιρα και οι εκλογές του Νοεμβρίου 2010 να γίνουν με το νέο σύστημα.
*Νομάρχης Αθηνών

Τι «έβγαλε» ο e-διάλογος

Είκοσι και πλέον ημέρες «πλανιόταν» στα βαθιά του Διαδικτύου ο «Καλλικράτης».
Δέχτηκε 1.163 σχόλια από ανθρώπους της αυτοδιοίκησης, φορείς και πολίτες. Τα περισσότερα και μεγαλύτερα... βέλη συγκεντρώθηκαν στο πώς, ποιοι και πότε θα συνενωθούν, δίνοντας ίσως την ψευδαίσθηση ότι ο «Καλλικράτης» είναι μια απλή γεωγραφική συνένωση δήμων και κοινοτήτων. Σταχυολογούμε τυχαία ορισμένες απόψεις πολιτών για τον «Καλλικράτη», μια στα αλήθεια επαναστατική αλλαγή στο διοικητικό και αυτοδιοικητικό στάτους της χώρας, με σημείο αναφοράς και ...βασανισμού όλων, τις εκλογές που θα πραγματοποιηθούν σε λίγους μήνες.
ΕΛΕΝΗ (άνευ λοιπών στοιχείων)
Οποιοι θέλουν να ασχοληθούν με τα κοινά, να μην έχουν κανένα μισθό ή άλλο οικονομικό πλεονέκτημα λόγω της θέσης τους. Ετσι θα ασχοληθούν όσοι πραγματικά θέλουν να προσφέρουν... Τα έξοδα που προκύπτουν από τη θέση τους μπορεί να τα καλύπτει ο δήμος και η περιφέρεια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΟΥΛΤΙΔΗΣ Ενεργοί Πολίτες Δήμου Βεργίνας
Να μείνει ο Δήμος Βεργίνας με αυτόνομη παρουσία στο σχέδιο «Καλλικράτης», στο πλαίσιο της διατήρησης των μικρών δήμων με τον μανδύα των Προτύπων Ιστορικών Οικισμών. Κάτι παρόμοιο έχει γίνει και στη Γαλλία, όπου έχουν διατηρηθεί μικροί δήμοι με σημαντική ιστορία και πολιτισμό. Προτείνονται επίσης Δήμοι Ολυμπίας, Μυκηνών, Λίνδου κ.τ.λ. Αυτοί οι δήμοι μπορούν επίσης να αξιοποιήσουν κοινοτικά κονδύλια.
Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΡΛΑΓΚΑΣ έχει πληροφορίες για τις περιφέρειες της Ευρώπης:
Στην Αυστρία και το Βέλγιο υπάρχουν 9 περιφέρειες. Στην Βαυαρία της Γερμανίας 7 και στη Βάδη-Βιρτεμβέργη 4. Ακόμα, στην Ολλανδία, με 15 εκατομμύρια πληθυσμό, υπάρχουν μόλις 12 περιφέρειες, στην Πορτογαλλία 7 και στη Σουηδία 8. Αν πάει κανείς στο πρώην ανατολικό μπλοκ: στη Βουλγαρία υπάρχουν 6 περιφέρειες, στην Ουγγαρία 7 και στην Τσεχία 8. Τέλος, στην Ισπανία των 45 εκατομμυρίων κατοίκων, υπάρχουν μόλις 19 περιφέρειες και στην Ιταλία των 60 εκατομμυρίων, 20. Τέλος, στην Ιρλανδία, με 5 εκατομμύρια κατοίκους, υπάρχουν δύο περιφέρειες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ (άνευ λοιπών στοιχείων)
Από τη φύση του ο νόμος έχει το αξίωμα «πολλοί λαλούν, ένας αποφασίζει», ο περιφερειάρχης, και σωστά διότι η πολυδιάσπαση σε θεσμικά πρόσωπα με αντίστοιχες αρμοδιότητες θα φέρει, μαθηματικά, διοικητικό χάος. Η πρόταση μου: στην κορυφή της πυραμίδας ο γενικός περιφερειάρχης, ο τοπικός περιφερειάρχης (αντίστοιχα με το σημερινό νομάρχη) και στη συνέχεια ισχυροί τοπικοί δήμοι με έναν αιρετό εκπρόσωπο κινημάτων πολιτών από κάθε δήμο. Αν υπάρξουν πολλά κέντρα εξουσίας, «Καλλικράτη» θα ακούμε και αυτοδιοικητικό Παρθενώνα δεν πρόκειται να αποκτήσουμε.
ΝΙΚΟΣ
Προσέξτε με τις συνενώσεις τι θα γίνει με τους συντελεστές δόμησης γιατί οι εργολάβοι καιροφυλακτούν να κάνουν το δικό τους πάρτι.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΥΝΑΔ.
Τι θα γίνει με την κατανομή των κονδυλίων στο εσωτερικό των δήμων; Ο Δήμος Αθήνας, ας πούμε, πώς θα κατανείμει τα κονδύλια σε Κολωνάκι και Κυψέλη; Η Κυψέλη δεν έχει πεζοδρόμια, δέντρα, πάρκα. Κι αυτή η ανισοκατανομή των κονδυλίων στο εσωτερικό των δήμων, σε πολυπληθείς και μεγάλους δήμους αφορά εκατομμύρια κατοίκους.
ΜΕΝΕΛΑΟΣ
Συμφωνώ με τον «Καλλικράτη», αρκεί να μην καταντήσει σαν τον «Καποδίστρια».
ΑΝΔΡΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓ.
Διαφωνώ με την κατάργηση του 42% και την επαναφορά του 50% συν ένα, την πρώτη Κυριακή, και τον δεύτερο γύρο μεταξύ των δύο πρώτων, διότι αλλοιώνει το αποτέλεσμα με τις «συμμαχίες» της δεύτερης Κυριακής.
ΠΑΝΟΣ Π.
Φοβάμαι ότι οι δήμοι-τέρατα που θα δημιουργηθούν, δεν θα εξυπηρετούν τον πολίτη. Να παραμείνουν δήμοι και περιφέρειες ως έχουν.
DIMITRIS
Οι συνενώσεις να γίνονται μόνον έπειτα από τοπικά δημοψηφίσματα.
ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΡΡΑΣ
Τι τραγική ειρωνεία! Ο πετυχημένος θεσμός του αιρετού νομάρχη που καθιερώθηκε από τον Ανδρέα Παπανδρέου, καταργείται από τον Γιώργο Παπανδρέου, αφού ο «Καλλικράτης» προβλέπει την κατάργηση των αιρετών νομαρχών από διορισμένους αντιπεριφερειάρχες.
ΗΛΙΑΣ ΑΡΒΑΝΙΤΟΠΟΥΛΟΣ για τη Φιλοθέη
Ορισμένοι δήμοι έχουν χαρακτηριστεί κηπουπόλεις, με ειδικούς όρους δόμησης και αποκλειστική χρήση γης ως κατοικία. Για την περιοχή της Αθήνας υπάρχουν 510 διαφορετικοί πολεοδομικοί νόμοι για 6.500 οικοδομικά τετράγωνα. Στην Πάτρα, στο κέντρο, διέπουν το καθεστώς δόμησης 20 διαφορετικά Προεδρικά Διατάγματα. Με τις συνενώσεις θα διατηρηθεί η σύγχυση και η πολυνομία. Ο «Καποδίστριας» είχε εξαιρέσει ρητά τη Φιλοθέη, μαζί με κάποιους άλλους δήμους της Αθήνας, και τις είχε χαρακτηρίσει κηπουπόλεις, αφήνοντάς τις να έχουν διοικητική αυτοτέλεια.
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΠΑΠΑΓΟΥ
Υπάρχει ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να μη συνενωθεί ούτε με το Δήμο Ζωγράφου ούτε με οποιοδήποτε άλλο δήμο. Ο Δήμος Παπάγου έχει χαρακτηριστεί «κηπούπολις» και το Δημοτικό Συμβούλιο διαφωνεί με οποιαδήποτε συνένωση.

«Η κοινότητά μας απαιτεί και μπορεί»

Ο Δήμος Οίας συστάθηκε ως αυτόνομος ΟΤΑ από το 1834. Ο πληθυσμός της κοινότητας ενώ τους χειμερινούς μήνες είναι 1.500 άτομα, το διάστημα των οχτώ μηνών, που διαρκεί η τουριστική περίοδος, ανέρχεται στις 15.000 έως 20.000 άτομα.
Η κοινότητά μας απαιτεί και μπορεί να έχει πλήρη οικονομική και θεσμική επάρκεια, αν της δοθεί η δυνατότητα.
Για να έχει θετικά αποτελέσματα το πρόγραμμα «Καλλικράτης» στη νησιωτική περιοχή, και ιδιαίτερα στις Κυκλάδες, θα πρέπει να πειστεί η κεντρική διοίκηση και να αλλάξει νοοτροπία και πολιτική. Πρέπει να υπάρχουν ειδικά κριτήρια, και πάντως όχι το πληθυσμιακό να είναι το καθοριστικό για τους νέους ΟΤΑ, ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο. Από τους 31 ΟΤΑ των Κυκλάδων, οι 11 είναι κοινότητες, σε 9 μικρά νησιά, που φυλάνε Θερμοπύλες στον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου. Δύο από αυτούς, η κοινότητα Οίας και η κοινότητα Πανόρμου Τήνου ανήκουν για ειδικούς ιστορικούς λόγους στο δίκτυο των «...Ελλήνων κοινότητες». Εχουν αναδείξει την αυτοφυή λαϊκή παραδοσιακή αρχιτεκτονική, την ιστορία, τον πολιτισμό, την ήπια ισορροπημένη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Η χώρα έχει υποχρέωση, ιδιαίτερα αυτές τις περιοχές και τους τόπους με το τόσο πλούσιο και ιδιαίτερο φυσικό κάλλος και την ιστορία, να τις προστατεύσει και να τις διαφυλάξει βάσει του Συντάγματος.
Το πρόγραμμα «Καποδίστριας» σεβάστηκε την ιστορία και την ιδιαιτερότητα συγκεκριμένων τόπων, προστατεύοντας, διατηρώντας και αναδεικνύοντάς τους. Η κοινότητα Οίας, τιμώντας την επιλογή αυτή, λειτούργησε παραδειγματικά, εξασφαλίζοντας την αυτοδυναμία της .
Πιστεύουμε ότι τα μικρά νησιά δεν θα ερημώσουν, οι μικρές κοινωνίες θα συμμετέχουν και θα αποφασίζουν για θέματα της περιοχής τους, για την καθημερινότητα, και δεν θα χαθεί η ταυτότητά τους. Το κεντρικό κράτος θα προβλέψει για όποια αδυναμία υπάρχει σήμερα και θα φροντίσει να καλυφθούν από τις διαδημοτικές συνεργασίες που στο παρελθόν έχουν αναδείξει τέλειες συνεργασίες για κοινά θέματα. Η εγγύτητα προς τον πολίτη είμαστε σίγουροι ότι θα είναι αρχή για το κεντρικό επιτελικό κράτος και ότι αυτή η κυβέρνηση, που τολμά και θέλει να δει συνολικά τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας, θα είναι ουσιαστική και αποτελεσματική.
*Πρόεδρος κοινότητας Οίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.