Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

Στο σφυρί ΔΕΗ, Λιμάνια, Αεροδρόμια, ΕΥΑΘ, ΕΥΔΑΠ & ΔΕΣΦΑ

http://www.vradini.gr
Ανερυθρίαστα κορυφαίοι υπουργοί και διοικητικά στελέχη της «Πρώτη Φορά Αριστερά Κυβέρνησης» εκμεταλλεύονται την πασχαλινή ραστώνη για να καταθέσουν νομοθετικές ρυθμίσεις και να εκδώσουν τις αναγκαίες αποφάσεις ώστε να επιτευχθούν οι συμφωνημένοι στόχοι του Μνημονίου ΙΙΙ για την επιτάχυνση των ιδιωτικοποιήσεων.
Επισήμως οι υπουργοί διαβεβαιώνουν για τη «διατήρηση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα» των δημοσίων επιχειρήσεων και των υποδομών. Ταυτόχρονα, υπογράφουν αποφάσεις για την επιτάχυνση της ιδιωτικοποίησής τους.
Με δάκρυα στα μάτια, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης παρέδωσε τη Μ. Τρίτη τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια στην κοινοπραξία FraportGreece, ενώ, ταυτόχρονα, έχει δρομολογήσει –αλλά παριστάνει ότι αντιστέκεται– τη μεταβίβαση των μετοχών και των ειδικών δικαιωμάτων ψήφου (veto) του ελληνικού Δημοσίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος».
Ο υπουργός Ενέργειας υπέγραψε την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, ακόμη και την πώληση υδροηλεκτρικών παραγωγικών μονάδ
ων, αλλά στις δημόσιες εμφανίσεις του μιλά για «κοινωνικό έλεγχο» της ηλεκτρικής ενέργειας.
Χωρίς ενοχές αλλά και χωρίς τις «περιβαλλοντικές ανησυχίες του παρελθόντος» κατατέθηκε μέσα στη Μεγάλη Εβδομάδα φυσικά, η νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ηλεκτρονικές πλειοδοτικές δημοπρασίες για την παραχώρηση χρήσης του αιγιαλού, της παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών, σε νομοσχέδιο για «τροποποιήσεις διατάξεων της δασικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις».
Η πώληση και του τελευταίου πακέτου 5% μετοχών στον ΟΤΕ έχει ήδη ξεκινήσει και το Δημόσιο θα διατηρήσει ένα «τιμητικό 1% των μετοχών», ενώ 4% διατηρεί το ΙΚΑ που βασανίζεται να βρει μετρητά να πληρώσει συντάξεις και επιδόματα.
Για να κλείσει την περιβόητη «δεύτερη αξιολόγηση» η κυβέρνηση υποσχέθηκε στους δανειστές ότι θα επιταχύνει την υλοποίηση του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ.
Το χαρτοφυλάκιο προς ιδιωτικοποίηση του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου περιλαμβάνει, ούτε λίγο ούτε πολύ, το 17% της ΔΕΗ,
το 65% της ΔΕΠΑ,
το 35% των ΕΛ.ΠΕ.,
το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 25% της ΕΥΑΘ,
το 11% της ΕΥΔΑΠ
και το 5% του ΟΤΕ.
Τα δικαιώματα ψήφου των ΕΛ.ΤΑ. (90%) αποφασίστηκε να περάσουν στο νέο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (επισήμως ονομάζεται Ελληνική Εταιρία Συμμετοχών και Περιουσίας ΕΕΣΠ), που υποθηκεύει τη δημόσια περιουσία για 98 χρόνια, μαζί με τα 10 περιφερειακά λιμάνια.
Η –υπο πλήρη αναδιάρθρωση– διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ανέλαβε την ευθύνη να εισπράξει φέτος μόνο 2,5 δισ. ευρώ από τις πωλήσεις δημόσιας περιουσίας. Από τη Fraport εισέπραξε μόνον 1,23 δισ., επομένως πρέπει να δρομολογηθεί άμεσα η παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελευθέριος Βενιζέλος» απ’ όπου αναμένονται περί τα 550 εκατ. (τα μισά τα δίνει το Δημόσιο στον εαυτό του…), η πώληση του 5% του ΟΤΕ και το Ελληνικό, για να καταβληθεί η πρώτη δόση των 300, και, εκατομμυρίων.
ΕΛΛΗΝΙΚΟ – Με 12 χρόνια καθυστέρηση
Με καθυστέρηση 12 ετών η Ελλάδα έχει μια τελευταία ευκαιρία να επανατοποθετηθεί στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη.
Οι διαδικασίες προχωρούν, αλλά με απελπιστικά αργούς ρυθμούς.
Επόμενο σημαντικό βήμα είναι η υποβολή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Στην παραλιακή ζώνη αντί για εγκατάλειψη, θα υπάρχουν χιλιάδες εργαζόμενοι, γερανοί και εταιρίες ελληνικές που θα κατασκευάζουν.
Μόλις ξεκινήσει το έργο θα δοθεί ένα σήμα διεθνώς, ότι γίνονται σημαντικές επενδύσεις στη σημερινή Ελλάδα.
Η παραχώρηση της έκτασης υπογράφηκε… πέρυσι τον Ιούνιο, ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2012, αλλά οι εργασίες ακόμη δεν άρχισαν. Το MoU, σύμφωνα με τη Lamda Development, αποτελεί επικαιροποίηση της υφιστάμενης από 14.11.2014 Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών της Ελληνικόν Α.Ε., μέσω της οποίας οριοθετούνται ορισμένα σημαντικά τεχνικά χαρακτηριστικά της αξιοποίησης του έκτασης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού.
Η αξιοποίηση αναμένεται να δημιουργήσει 10.000 άμεσες θέσεις εργασίας, ενώ σε πλήρη ανάπτυξη το έργο αναμένεται να απασχολεί περίπου 70.000 άτομα.
ΔΕΗ – ΑΔΜΗΕ – Την ενισχύουν και την προσφέρουν
Ακριβώς όπως παχαίνουν τη γαλοπούλα πριν από τα Χριστούγεννα, έτσι και οι Έλληνες υπουργοί φροντίζουν να «ενισχύουν» κεφαλαιακά την ΔΕΗ πριν από την ιδιωτικοποίησή της, αφού προηγουμένως έχουν πετύχει –με τις ανερμάτιστες πολιτικές τους– την… πτώχευσή της.
Μεγαλοβδόμαδα κατατέθηκε στη Βουλή, η τροπολογία που προβλέπει ρυθμίσεις για την ολοκλήρωση του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, σύμφωνα με τις προβλέψεις της κοινοτικής νομοθεσίας για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, την εισαγωγή των μετοχών του Διαχειριστή στο Χρηματιστήριο, αλλά και την αποζημίωση της ΔΕΗ.
Το σχέδιο είναι απλό:
– Το 51% των μετοχών του ΑΔΜΗΕ (που είναι ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικού Ρεύματος), θα ελέγχεται από το Δημόσιο, από το 100% που ελέγχει σήμερα η ΔΕΗ.
– Το 24% θα μεταβιβαστεί στην κινεζική εταιρία State Grid που έχει αναδειχθεί πλειοδότης στο σχετικό διαγωνισμό.
– Το 25% θα μεταβιβασθεί στη ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ που θα έχει μοναδικό μέτοχο το Δημόσιο.
– Το 51% θα δοθεί στην «Ενεργειακή Συμμετοχών», μέτοχοι της οποίας θα είναι οι υφιστάμενοι μέτοχοι της ΔΕΗ (Δημόσιο, ΤΑΙΠΕΔ, κ.ά. ιδιώτες).
Με την κίνηση αυτή, η ΔΕΗ θα εισπράξει περί τα 700 εκατ. ευρώ για να ενισχύσει τα… άδεια ταμεία της.
Ο ίδιος ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης δεσμεύθηκε, στις Βρυξέλλες, ενώπιον των δανειστών, ότι η ΔΕΗ θα πουλήσει παραγωγικές της μονάδες.
Το αφήγημα του Γιώργου Σταθάκη είναι ότι η πώληση εργοστασίων δεν συνεπάγεται απώλεια του δημόσιου χαρακτήρα της ΔΕΗ.
Αποτελεί –λένε οι κυβερνητικοί– υποχρέωση της χώρας να προσαρμοστεί με την απόφαση του Ευρωδικαστηρίου για μείωση της δεσπόζουσας θέσης της ΔΕΗ στους λιγνίτες και θολώνουν τα νερά παραπέμποντας σε «εναλλακτικούς τρόπους», πέραν της πώλησης μονάδων, όπως ανενεργά ή υπολειτουργούντα ορυχεία σε Κοζάνη και Φλώρινα (Αχλάδα, Σέρβια) που έχει ή πρόκειται να παραχωρήσει το Δημόσιο σε ιδιώτες.
Το ποσοστό 17% των μετοχών της ΔΕΗ που η κυβέρνηση επιχειρούσε καιρό τώρα να πάρει από το ΤΑΙΠΕΔ παραμένει στο πρόγραμμα άμεσων ιδιωτικοποιήσεων.
Το Δημόσιο διατηρεί ακόμη τη διοίκηση και το 34%, δηλαδή την καταστατική μειοψηφία.
Αμέσως μετά, όμως, θα αρχίσει η πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε ιδιώτες, για να επιτευχθεί η «μείωση της δεσπόζουσας θέσης στον λιγνίτη».
Η παγίδα είναι απλή: ποιος επενδυτής θα δεχθεί να πληρώσει για να αποκτήσει τα «φιλέτα» των σύγχρονων λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ προκειμένου να πάρει εργοστάσια που παράγουν τη μεγαβατώρα προς 50 ευρώ, όταν μπορεί να την αγοράσει μέσω των δημοπρασιών ενέργειας (ΝΟΜΕ) προς 37 ευρώ ή και χαμηλότερα;
Τον Σεπτέμβριο, ωστόσο, θα αξιολογηθεί (market watch) κατά πόσο έχει μειωθεί το μερίδιο της ΔΕΗ στην ελληνική αγορά παραγωγής ρεύματος.
Αν δεν έχει επιτευχθεί ο μνημονιακός στόχος η κυβέρνηση θα υποχρεωθεί να πουλήσει και υδροηλεκτρικές μονάδες…
Το Λιμάνι Θεσσαλονίκης στον… ΠΑΟΚ (;)
Η περιβόητη… φανερή (μπροστά σε 30.000 οπαδούς του ΠΑΟΚ) συνάντηση του μεγαλοεπενδυτή Ιβάν Σαββίδη με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο και την υπουργό Εργασίας Έφη Αχτσιόγλου, εκτός από την παρακολούθηση ενός ποδοσφαιρικού αγώνα, φαίνεται πως είχε και άλλες παράπλευρες… ωφέλειες.
Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), έχει προχωρήσει στη διαδικασία πώλησης του 67% των μετοχών Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ Ιβάν Σαββίδης ανακοίνωσε ξαφνικά ότι θέλει να συμμαχήσει μ’ έναν από τους υποψήφιους αγοραστές, και για ασφάλεια επέλεξε τη γαλλο- γερμανική κοινοπραξία.
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε ότι ολοκληρώθηκε η διαδικασία αποσφράγισης των τριών δεσμευτικών οικονομικών προσφορών για τη διάθεση ποσοστού 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας, τις οποίες κατέθεσαν οι εταιρίες:
– International Container Terminal Services Inc.
– The Peninsular and Oriental Stream.
– Deutsche Invest Equity Partners GmbH, Belterra Investments LTD και Terminal Link SAS.
Ο Ανάδοχος θα αναλάβει τη διαχείριση, ανάπτυξη και εκμετάλλευση του λιμανιού της συμπρωτεύουσας για 40 χρόνια.
Η εταιρία Deutsche Invest Equity Partners έχει δείξει το ενδιαφέρον της για τον ΟΛΘ ήδη από την εποχή του πρώτου εγχειρήματος ιδιωτικοποίησης, δηλαδή από το 2014. H DIEP αυτοπροσδιορίζεται ως «alternative investment firm», που δραστηριοποιείται, μεταξύ άλλων, στις αγορές των venture capital, private equity και real estate. Αποτελεί την κύρια επενδυτική εταιρία των μετόχων της Goetz partners.
Η τελευταία είναι μία από τις 10 μεγαλύτερες εταιρίες συμβούλων στη Γερμανία.
Στον ΟΛΘ η γερμανική επενδυτική εταιρία με έδρα το Μόναχο κατέβηκε σε κοινοπραξία με τα συμφέροντα Ιβάν Σαββίδη και τη γαλλικών συμφερόντων Terminal Link (το 51% κρατούν οι Γάλλοι της CMA και το υπόλοιπο 49% οι Κινέζοι της China Merchants Holdings International).
Για να υπάρχει ένα μέτρο σύγκρισης, καλό είναι να θυμηθούμε τι είχε συμβεί στον ΟΛΘ πριν από 9 χρόνια.
Η τότε κυβέρνηση είχε ξεκινήσει τη διαδικασία παραχώρησης –στην ουσία ενοικίασης– ενός μόνο σταθμού διακίνησης κοντέινερς της ΟΛΘ Α.Ε.
Η προσφορά που είχε τότε καταθέσει η Hutchinson από το Χονγκ Κονγκ ως τίμημα για 35 χρόνια ήταν πάνω από 400 εκατ. δολ., ενώ άλλα τόσα προορίζονταν για επενδύσεις.
Συνολικά το ελληνικό Δημόσιο θα εισέπραττε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο περίπου 1 δισ. δολάρια και μετά θα έπαιρνε πίσω το περιουσιακό του στοιχείο σε σαφώς καλύτερη και αποδοτικότερη κατάσταση.
Η Θεσσαλονίκη θα γινόταν βασική πύλη για τη διακίνηση προϊόντων ανάμεσα στη ΝΑ Ασία και την Ευρώπη, με μεγάλη αύξηση του ΑΕΠ της περιοχής και ενίσχυση της απασχόλησης.
Σήμερα οι προσδοκίες είναι πολύ μικρότερες.
Τόσο στο τίμημα όσο και στη στρατηγική τοποθέτηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης…
Ο ΔΕΣΦΑ δεν μοιράζει πλέον «χρυσά εφάπαξ»
Η προηγούμενη, διορισμένη από τον κ. Π. Σκουρλέτη Διοίκηση του Διαχειριστή Διανομής Φυσικού Αερίου απέτυχε να εισπράξει τις υψηλές αμοιβές, αποζημιώσεις και εφάπαξ που είχε αποφασίσει για τον εαυτό της. Κατάφερε, όμως, να υπονομεύσει τον προηγούμενο διαγωνισμό για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ στην αζερική Socar.
Η κυβέρνηση υποσχέθηκε στους δανειστές ότι θα προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ .
Όπως όλοι οι διαγωνισμοί ξεκίνησε η διαδικασία πρόσληψης χρηματοοικονομικών συμβούλων, προκειμένου να συνδράμουν στο σχεδιασμό και την υλοποίηση του νέου διαγωνισμού.
Παράλληλα, ξεκίνησε η διαπραγμάτευση με τα ΕΛ.ΠΕ. για τη σύναψη μνημονίου κατανόησης (μεταξύ Δημοσίου, ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛ.ΠΕ.), για την από κοινού πώληση του 66% των μετοχών μέσω του νέου διαγωνισμού που θα σχεδιάσει και θα υλοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ.
Μετά την απόσυρση της αζερικής Socar από τη διαγωνιστική διαδικασία, τον Νοέμβριο του 2016, και την ακόλουθη ανακοίνωση του υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, ότι ολοκληρώθηκαν οι συζητήσεις με τους υποψήφιους αγοραστές, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), ενέκρινε μεταξύ άλλων:
– τη λήψη απόφασης από το ΤΑΙΠΕΔ για τη λήξη της προηγούμενης διαδικασίας για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, που είχε διενεργήσει το Ταμείο,
– τη λήψη απόφασης για τη διάθεση 31% (από το ποσοστό 65%) των μετοχών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στον ΔΕΣΦΑ, σε συνδυασμό με το 35% των μετοχών που κατέχουν τα ΕΛ.ΠΕ.,
– την επιστροφή στο Δημόσιο του υπολοίπου 34% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, και
– την παροχή εξουσιοδότησης στο ΤΑΙΠΕΔ να σχεδιάσει, αποφασίσει και υλοποιήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την πώληση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ.
Το μεγάλο μυστικό με το «Υπερταμείο» Ιδιωτικοποιήσεων
Στη Μάλτα, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος δεσμεύθηκε για την ενεργοποίηση του Υπερταμείου Ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο έχει πλέον διοίκηση και εποπτικό συμβούλιο, αλλά δεν έχει γραφεία και έργο να επιδείξει. Σε πρώτη φάση 46 δημόσιες επιχειρήσεις και συμμετοχές σε κρατικές εταιρείες θα περιέλθουν στο χαρτοφυλάκιο της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας, δηλαδή στο Υπερταμείο που αποτελεί ενέχυρο του κρατικού δανεισμού για τα επόμενα 98 χρόνια.
Αυτή είναι υποχρέωση που απορρέει από τη δεύτερη αξιολόγηση και στοχεύει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των επιχειρήσεων αυτών, χωρίς να αποκλείεται το μοντέλο της ιδιωτικοποίησης, όπου και αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Σε κάθε περίπτωση, η μεταφορά των επιχειρήσεων αυτών στο Υπερταμείο σημαίνει, με απλά λόγια, ότι η κυβέρνηση δεν θα μπορεί να διορίζει πλέον διοικήσεις ή να επηρεάζει αποφάσεις για το προσωπικό και τη στρατηγική.
Το μέλλον των 46 κρατικών επιχειρήσεων θα συναποφασίζεται από τους τεχνοκράτες και τους Θεσμούς.
Στο πακέτο αυτό των 46 κρατικών επιχειρήσεων περιλαμβάνεται ο Οργανισμός Κεντρικής Αγοράς Αθηνών, η Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, η βιομηχανία νικελίου ΛΑΡΚΟ, η Διώρυγα της Κορίνθου, η ΓΑΙΑΟΣΕ, και πολλές ακόμη μειοψηφικές συμμετοχές του Δημοσίου.
Μέχρι και η εταιρία Ελληνικές Αλυκές, η οποία ελέγχει μια σειρά από εγκαταστάσεις συγκομιδής άλατος, συγκαταλέγεται στη λίστα.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, μετά δακρύων πάντα, εκφράζει τις διαφωνίες του για τη μεταβίβαση της ΓΑΙΑΟΣΕ (διαχειρίζεται την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ), του 25% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (το υπόλοιπο 30% που ελέγχει το Δημόσιο παραμένει προς πώληση στο ΤΑΙΠΕΔ), και των μετοχών της Εγνατίας Οδού (δίχως όμως τον αυτοκινητόδρομο που παραμένει προς παραχώρηση από το ΤΑΙΠΕΔ).
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου αρνείται τη μεταβίβαση του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας (ΟΚΑΑ), ο οποίος ελέγχει τις λαχαναγορές, την κρεαταγορά και τις ιχθυόσκαλες, όπως και της Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης, επικαλούμενος την κομβική τους σημασία στην ανάπτυξη του χονδρικού εμπορίου.
Η υφυπουργός Εσωτερικών Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά φέρεται να μη θέλει την ένταξη της ΔΕΘ – Helexpo στο Υπερταμείο, άποψη με την οποία συντάσσονται και οικονομικοί φορείς της Θεσσαλονίκης, με το σκεπτικό ότι αποτελεί τον μοναδικό οικονομικό πνεύμονα της ευρύτερης περιοχής, αφού ενισχύει με τις εκθεσιακές της δράσεις δεκάδες οικονομικούς κλάδους.
Όσο για το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, συμφωνεί στη μεταβίβαση μόνο του εμπορικού σκέλους της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) και των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στο Υπερταμείο, ζητά όμως να εξαιρεθεί το στρατιωτικό τους σκέλος.
Τέλος, αντιρρήσεις εκφράζει και το υπ. Παιδείας ως προς τη μεταφορά της εταιρίας Επιστημονικό Πάρκο Πατρών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.