Ούτε να πανηγυρίσει δι’ ολίγον δεν μπορεί η κυβέρνηση, αφού μετά την ανάσα που πιστεύει ότι πήρε από τις Βρυξέλλες προσγειώθηκε στην «κίτρινη» σύγκρουση του υπουργού Μεταφορών με πολλούς βουλευτές του ΠΑΣΟΚ.
Κι ενώ ο πρωθυπουργός παρακολουθεί στωικά τους βουλευτές «να πυροβολούν» τους υπουργούς του χωρίς να παρεμβαίνει, επιχειρεί να δεσμεύσει τα κυβερνητικά στελέχη για τις νομοθετικές προτεραιότητες των επόμενων εβδομάδων δημοσιοποιώντας τις επιστολές που τους απέστειλε, ώστε να είναι σαφές το πλαίσιο στο οποίο πρέπει να κινηθούν.
Ο στόχος του διπλός: αφενός να πειστούν οι δανειστές μας ότι η κυβέρνηση δεν εφησυχάζει και αφετέρου να προσαρμοστεί μια ράθυμη, κουρασμένη και αμήχανη κυβέρνηση στα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που μας «έραψαν» για μια ακόμη (ύστατη;) φορά οι πιστωτές μας.
Χτες, ύστερα από σιωπή 10 ημερών, ο πρωθυπουργός επιχείρησε να λύσει και το θέμα των αντιδράσεων των ταξιτζήδων στην πλήρη απελευθέρωση.
Η «κίτρινη» σύγκρουση…
Ο Γιώργος Παπανδρέου προτίμησε να μη σηκώσει το γάντι μιλώντας χτες στους βουλευτές, για τους πρωτοφανείς προπηλακισμούς που........
δέχτηκε ο Γιάννης Ραγκούσης από κυβερνητικούς βουλευτές στην προχτεσινή συνεδρίαση του ΚτΕ Μεταφορών.
Αντίθετα, ήταν ήπιος και θεσμικός καλώντας εκ νέου τους ιδιοκτήτες των ταξί να επανέλθουν στο τραπέζι του διαλόγου και τόνισε ότι είναι καλοδεχούμενες όλες οι προτάσεις στο πλαίσιο της απελευθέρωσης της αγοράς με κανόνες. Ωστόσο πολλοί βουλευτές, που έμοιαζαν ικανοποιημένοι από την «άμβλυνση» των αιχμηρών τόνων Ραγκούση,παρατηρούσαν ότι οι χειρισμοί του υπουργού έχουν ανοίξει το «κουτί της Πανδώρας», οι ταξιτζήδες έχουν πολωθεί από τη διαμαρτυρία τους και αρνούνται πια οποιασδήποτε μορφής απελευθέρωση.
Πάντως η κρίση με τα ταξί ανάδειξε για μια ακόμη φορά το πρόβλημα που συνεχώς η κυβέρνηση σπρώχνει κάτω από το χαλί και αφορά την κατάσταση που επικρατεί στην Κοινοβουλευτική Ομάδα.
Έμπειροι κυβερνητικοί βουλευτές επισημαίνουν ότι υπάρχει μια συνεχώς διευρυνόμενη ομάδα βουλευτών, που αναζητά πολιτικό ρόλο διαφοροποιούμενη από τις κυβερνητικές επιλογές.
Οι βουλευτές αυτοί θεωρούν πως δεν μπορούν να είναι νεροκουβαλητές μιας πολιτικής την οποία δεν συνδιαμορφώνουν.
Επί δύο σχεδόν χρόνια κυβερνητικής θητείας καλούνται να ψηφίζουν πολύ σκληρά μέτρα χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι αγωνίες τους και οι παρατηρήσεις τους.
Θεωρούν λοιπόν ότι πέρα από την πολιτική πίεση που υφίστανται ως εκπρόσωποι τοπικών κοινωνιών που βιώνουν δραματικά την κρίση, χρησιμοποιούν την απεργία των ταξί όχι μόνο για να εκτονωθούν πολιτικά, αλλά και προκειμένου να δηλώσουν πολιτικό «παρών» σε μια συγκυρία που τους απαξιώνει και τους απομειώνει ως πολιτικές προσωπικότητες.
Μάλιστα επιλέγουν μια μείζονα κρίση, όχι όταν επιβλήθηκε η περικοπή συντάξεων, την οποία κατάπιαν αμάσητη, αλλά σε μια αντιπαράθεση όπως αυτή με τα ταξί που δεν δείχνει να έχει και ευρεία κοινωνική στήριξη.
Αυτό που δεν περνά απαρατήρητο είναι ότι οι επιθέσεις επικεντρώθηκαν στον Γιάννη Ραγκούση, αφού εξέλιπε το γνωστό - παραδοσιακό αλεξικέραυνο της βουλευτικής οργής: ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου.
Πολιτικοί παρατηρητές σημειώνουν ότι οι επιθέσεις των ίδιων βουλευτών που δεν είχαν αφήσει σε… χλωρό κλαρί τον πρώην υπουργό Οικονομικών, επανακάμπτουν βάζοντας στο στόχαστρό τους τώρα τον Γιάννη Ραγκούση.
Η πολιτική διαδρομή και των δύο είναι σχεδόν κοινή, αφού ουσιαστικά επιβλήθηκαν σε πρωταγωνιστικούς - κυβερνητικούς ρόλους από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, χωρίς να έχουν πολιτική διαδρομή εντός του ΠΑΣΟΚ, που θα τους προσέδιδε κύρος απέναντι στους βουλευτές.
Ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου μάλιστα είναι και εξωκοινοβουλευτικός υπουργός, αφού εγκατέλειψε την Κοζάνη προκειμένου να εκλεγεί ευρωβουλευτής και παραιτήθηκε και από εκεί για να μπει στην κυβέρνηση.
Ο δε Γιάννης Ραγκούσης είναι βουλευτής Επικρατείας και μάλιστα επικεφαλής της λίστας, με απόφαση του ίδιου του πρωθυπουργού, προερχόμενος από τον Δήμο Πάρου.
Πολλοί βουλευτές εκτιμούν ότι όσο γρήγορα εκτινάχτηκε στην πολιτική ιεραρχία, το ίδιο απότομη είναι και η πτώση του, αφού με τον χειρισμό στο θέμα των ταξί μοιάζει να παίζει το τελευταίο του χαρτί.
Ο πρωθυπουργός φέρεται να είναι ιδιαίτερα χολωμένος μαζί του, από την περίοδο που εγκατέλειψε οποιαδήποτε προσπάθεια συντονισμού του κυβερνητικού έργου ως υπερυπουργός Εσωτερικών εξαιτίας των μαχαιρωμάτων που δεχόταν από τους συναδέλφους του υπουργούς.
Και παρ’ ότι τον στήριξε χτες με την παρέμβασή του στην Κοινοβουλευτική Ομάδα, συνεργάτες του πρωθυπουργού επισημαίνουν ότι η προσέγγισή του στο θέμα ήταν πολύ χοντροκομμένη.
Άδειασε εντελώς τον Δημήτρη Ρέππα, δημιουργώντας συνθήκες αντιπαράθεσης, και αποδόμησε πλήρως το μέχρι τότε κυβερνητικό έργο, ενώ θα μπορούσε με νηφαλιότητα να δηλώσει ότι υπάρχουν προβλήματα στην εφαρμογή της συμφωνίας Ρέππα και να αλλάξει επίμαχα σημεία, χωρίς να πετάει περιφρονητικά, όπως έκανε, τη δουλειά που είχε κάνει ο προκάτοχός του στο υπουργείο.
«Δεν έδειξε ίχνος συναδελφικής αλληλεγγύης και προσοχής στον τρόπο που απέρριψε το Προεδρικό Διάταγμα. Αν είχε κινηθεί πιο προσεκτικά, δεν θα είχε ανάψει τόσες φωτιές» επισημαίνει πρώην υπουργός της κυβέρνησης και προσθέτει: «Είτε είναι πολύ έξυπνος και έχει ένα σχέδιο στο μυαλό του που θα μας καταπλήξει όλους και θα τουμπάρει το σύστημα, είτε έχει άγνοια κινδύνου και τότε είναι επικίνδυνος».
Παλιοί κοινοβουλευτικοί επισημαίνουν ότι η φθορά που υπέστη το πολιτικό του προφίλ τις τελευταίες 10 μέρες θα κάνει πολύ καιρό να επουλωθεί. Σημειώνουν δε ότι η σφοδρότητα της αντίδρασης των βουλευτών αλλά και της κοινωνικής και οικονομικής αναστάτωσης που προκάλεσαν οι άτσαλοι χειρισμοί είναι τέτοιας κλίμακας που είναι πιο εύκολο να τον οδηγήσει εκόντα - άκοντα εκτός κυβέρνησης.
Ειδικά αν επιβεβαιωθούν οι ΠΑΣΟΚικές «Κασσάνδρες» ότι τα πράγματα με τους ταξιτζήδες θα φτάσουν σε αδιέξοδο.
Η στάση των βουλευτών, κυρίως αυτών της περιφέρειας, μπορεί να προκάλεσε πολλά ερωτήματα ή να αιφνιδίασε κάποιους άλλους, με δεδομένη την περιορισμένη κοινωνική αποδοχή της απεργίας των ταξί, θεωρείται όμως εξηγήσιμη:
♦ Ο πρώτος λόγος είναι ότι σε πολλές περιοχές της χώρας, σε αντίθεση με Αθήνα - Θεσσαλονίκη, πρωτοστατούν στελέχη του ΠΑΣΟΚ στις κινητοποιήσεις και μάλιστα στελέχη - συνεργάτες των βουλευτών.
♦ Μια ακόμα εξήγηση είναι ότι στις μικρές κοινωνίες οι ταξιτζήδες είναι «πολλαπλασιαστές» των πολιτικών μηνυμάτων στην κοινή γνώμη και θεωρείται ότι παίζουν ρόλο στις εκλογικές αναμετρήσεις.
Το σημαντικότερο όμως είναι ότι βουλευτές, που είτε δεν διατηρούν καμία εντελώς ελπίδα εισόδου τους σε κυβέρνηση υπό τον Γιώργο Παπανδρέου είτε δεν το επιθυμούν κιόλας, θέλουν να επιβεβαιώσουν ότι παίζουν ρόλο στις εξελίξεις και διεκδικούν κατά περιόδους το δεκάλεπτο δημοσιότητας που τους αναλογεί.
Συνεργάτες του πρωθυπουργού, που σε άλλη περίοδο θα είχαν κινητοποιηθεί προκειμένου να αμβλυνθούν οι αντιπαραθέσεις, στη συγκεκριμένη περίπτωση απείχαν διακριτικά.
Εκτός του Βασίλη Έξαρχου και του Χρήστου Πρωτόπαπα, δεν καταβλήθηκαν και μεγάλες προσπάθειες προκειμένου να μην υπάρξει ένταση στη συνεδρίαση του ΚτΕ Μεταφορών ή να μαζευτεί από τα Μέσα Ενημέρωσης η επίθεση εναντίον του υπουργού Υποδομών.
Πρώην υπουργός που συνομιλεί με τους συνεργάτες του πρωθυπουργού, σχολίαζε στο «Π» ότι μετά την πίεση που δέχτηκαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ να ψηφίσουν το Μεσοπρόθεσμο με περικυκλωμένη τη Βουλή από πολίτες που τους μούντζωναν, έπρεπε να υπάρξει μια βαλβίδα εκτόνωσης της έντασης.
Έτσι, ενώ στο παρελθόν και σε ανάλογη εξέγερση της Κ.Ο. ο Γιώργος Παπανδρέου θα είχε κατακλυστεί από εισηγήσεις να δεχτεί κατά ομάδες τους βουλευτές προκειμένου να συζητήσει μαζί τους και να τους κατευνάσει, αυτό το καλοκαίρι με αφορμή και την κυβερνητική εργασιοθεραπεία αποφασίστηκε να τους αφήσει να «βράσουν στο ζουμί τους».
Κίνηση υψηλού ρίσκου, αφού τελικά οι βουλευτές εκτονώνονται πολιτικά στοχοποιώντας υπουργούς - κηπουρούς στους ΚτΕ του ΠΑΣΟΚ και στα κανάλια.
Με δεδομένο λοιπόν ότι η Βουλή δεν θα έχει φέτος θερινά τμήματα διακοπών, τα παραδοσιακά δείπνα Παπανδρέου με βουλευτές ανά τμήμα δεν θα πραγματοποιηθούν.
Αφήστε που φέτος διέτρεχαν τον κίνδυνο μέσα να τρώνε και απέξω πολίτες να κράζουν…
Εργασιοθεραπεία…
Έχοντας πάρει σκληρό μάθημα από τη σοβαρή κριτική που έχει υποστεί για αδράνεια μηνών, ο Γιώργος Παπανδρέουεπιχειρεί να πείσει τους πάντες, εντός και εκτός χώρας, ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να χαλαρώσει με τίποτα παρ’ ότι έφτασε ο Αύγουστος.
Ήδη για σήμερα έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής και Υπουργικό Συμβούλιο με βασικό θέμα το «fast track» στη Δικαιοσύνη.
Ο πρωθυπουργός μοιάζει αυτή τη φορά να έχει λάβει πολύ σοβαρά υπόψη του τις παρατηρήσεις από τις Βρυξέλλες για αδικαιολόγητες καθυστερήσεις και επιχειρεί να προλάβει τον χρόνο.
Έτσι κι αλλιώς, όπως εκτιμούν οι επικοινωνιακοί σύμβουλοι του κόμματος, η δημοσκοπική κατρακύλα του ΠΑΣΟΚδεν μπορεί να ανακοπεί αλλιώς, παρά μόνο αν υπάρξουν μετρήσιμα αποτελέσματα του κυβερνητικού έργου για την ανατροπή της ύφεσης.
Χτες ο πρωθυπουργός είχε μια ακόμα σύσκεψη με τους επικεφαλής της Τράπεζας της Ελλάδος και των ελληνικών τραπεζών για το θέμα της εθελοντικής διακράτησης των ομολόγων.
Παρ’ ότι στον τομέα αυτό το τοπίο δεν έχει ξεκαθαρίσει, ο πρωθυπουργός θα ήθελε να προωθηθεί η διαδικασία «επιλεκτικής χρεοκοπίας» εντός του Αυγούστου.
Κι αυτό γιατί ο επικοινωνιακός σχεδιασμός που έχει γίνει είναι να ανέβει στις 10 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη με ένα μεγάλο «αναπτυξιακό» πακέτο.
Για να συμβεί αυτό πρέπει ώς το τέλος Αυγούστου να έχουν προωθηθεί μεγάλες αλλαγές, όπως είναι οι βασικοί άξονες για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, που φιλοδοξεί να ανακοινώσει στη ΔΕΘ, η αναδιαμόρφωση της κατάρτισης του ΕΣΠΑ, ώστε να αξιοποιηθούν άμεσα τα 15 δισ. που συμφώνησε να διαθέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με πολύ χαμηλή ελληνική συμμετοχή και οι αλλαγές στα πανεπιστήμια.
Το τελευταίο νομοσχέδιο, αν δεν σκοντάψει στις αντιδράσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, προορίζεται να χρησιμοποιηθεί ως… «μεταρρυθμιστική» προμετωπίδα.
Συνεργάτες του πρωθυπουργού επισημαίνουν ότι η κυβέρνηση έφτασε όντως στο χείλος της καταστροφής και η απόφαση για τη διαχείριση του χρέους τής έδωσε το φιλί της ζωής.
Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα περιλαμβάνει μια σειρά πολύ σκληρών μέτρων και η εξουθενωμένη κοινωνία αναζητά μια ελπίδα, μια προοπτική ανάπτυξης.
Άλλωστε το νέο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης δεν είναι μόνο να αντέξει ένα «θερμό πολιτικά φθινόπωρο», αλλά και να έχει απτά αποτελέσματα στην οικονομική πολιτική.
Και το πιο απτό απ’ όλα: να αρχίσει να έχει πλεονάσματα από τον επόμενο χρόνο.
Και όλοι έχουν πια πειστεί ότι, αν η οικονομία δεν ξεκολλήσει από τον βάλτο της ύφεσης, οι πιθανότητες πολιτικής επιβίωσης της κυβέρνησης θα ελαχιστοποιούνται…
Νέοι πονοκέφαλοι;
Με αφορμή το διεθνές ρεζιλίκι με τον αποκλεισμό λιμανιών και αεροδρομίων από ταξιτζήδες, μαθαίνουμε ότι «ξύπνησε» και η Κομισιόν και ψάχνει όλες τις συμφωνίες και τις διαδικασίες για το άνοιγμα των επαγγελμάτων. Στην κατεύθυνση αυτή έβαλε το χεράκι της και η Άνγκελα Μέρκελ με τις δημόσιες διαπιστώσεις της ότι παρά τον νόμο δεν άνοιξε η αγορά των φορτηγών στην Ελλάδα, καλώντας την ελληνική κυβέρνηση όχι μόνο να ψηφίζει νόμους, αλλά και να τους εφαρμόζει.
Αποτέλεσμα αυτού του μπάχαλου είναι στα υπουργεία να έχουν επιστραφεί οι φάκελοι, με πολλές παρατηρήσεις, για το άνοιγμα επαγγελμάτων όπως των φαρμακοποιών, των δικηγόρων και των συμβολαιογράφων. Στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, που πίεσαν αφόρητα να προσαρμοστεί η Ελλάδα στο κοινοτικό δίκαιο, διατυπώνουν - παρά την αρχική αποδοχή από την τρόικα - πολλές ενστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο η κυβέρνηση άνοιξε τα επαγγέλματα. Στο πλαίσιο αυτό και ύστερα από σχετικές οχλήσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξετάζει και την άρση του καμποτάζ, την απελευθέρωση δηλαδή της ακτοπλοΐας και κυρίως τον όρο που έθεσαν οι ναυτεργάτες (και πέρασε στη σχετική ρύθμιση της Λούκας Κατσέλη) να υποχρεούνται τα πλοία με ξένη σημαία που εκτελούν δρομολόγια σε ελληνικά λιμάνια, να προσλαμβάνουν και ποσοστό Ελλήνων ναυτικών. Αν λοιπόν από Σεπτέμβριο η Κομισιόν ξανανοίξει τον φάκελο «κλειστά επαγγέλματα», αναμένεται να έχουμε νέες κοινωνικές αναταραχές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.