Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

Στις αποκρατικοποιήσεις ποντάρουν οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές


Ρεπορτάζ: Στεφανία Σούκηsouki@kerdos.gr

Εστω κι αν διανύουν τη χειρότερη περίοδο των τελευταίων ετών με μπλοκαρισμένα έργα, απολύσεις, ουκ ολίγες οφειλές από το ελληνικό Δημόσιο - κάποιες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 2 δισ. ευρώ -, δυσκολίες χρηματοδότησης αλλά και με μείωση του ανεκτέλεστου λόγω της έλλειψης νέων έργων, οι εναπομείναντες μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστές φαίνεται ότι δεν σκοπεύουν να μείνουν εκτός του μεγάλου στοιχήματος των αποκρατικοποιήσεων. Τα δημόσια ακίνητα που θα βγουν προς πώληση βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος του εγχώριου κατασκευαστικού τομέα, όπως και οι κλάδοι της ενέργειας και της διαχείρισης υδάτων, ενώ η διεκδίκηση κρατικών συμμετοχών σε άλλους τομείς θα γίνει επιλεκτικά από κάθε όμιλο ανάλογα με τη στρατηγική και τα ενδιαφέροντά του.

Το σίγουρο είναι ότι σε όλες τις περιπτώσεις θα δούμε μικτά σχήματα, είτε ξένων με Ελληνες είτε πολλών Ελλήνων μαζί. Η οικονομική κρίση έχει αυξήσει το κόστος χρηματοδότησης για τους εγχώριους ομίλους, οι οποίοι εκ των πραγμάτων έχουν δυσκολότερη πρόσβαση στις τράπεζες και είναι αναγκασμένοι να αναζητήσουν για τον λόγο αυτό ξένους συνεταίρους.
Οι τελευταίοι, μάλιστα, έχουν και συγκριτικό πλεονέκτημα από πλευράς χρηματοδότησης, γι' αυτό και, απ' ό,τι λέγεται, οι ξένοι θα έχουν και το «πάνω χέρι» στις κοινοπραξίες που θα δημιουργηθούν για τη διεκδίκηση των κρατικών φιλέτων.

Στον μεγαλύτερο εγχώριο κατασκευαστικό όμιλο, την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο κλάδος των ακινήτων είναι από αυτούς που ενδιαφέρουν τον όμιλο, υπό προϋποθέσεις και πάντα με το σκεπτικό ότι τα δημόσια ακίνητα που θα βγουν μέσω διαγωνισμών θα είναι απολύτως ξεκάθαρα. Η διοίκηση, πάντως, της εταιρείας θεωρεί ότι ο συγκεκριμένος κλάδος θα είναι ο λιγότερο χαμένος σε σχέση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας - εξ ου και το ενδιαφέρον - και δηλώνει ότι θα εξετάσει όλες τις περιπτώσεις δημοσίων ακινήτων που θα βγουν στην «αγορά» μέσω διαγωνισμών.

Νερά και υποδομές επίσης ενδιαφέρουν τον όμιλο: Η πώληση της ΕΥΑΘ, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των αποκρατικοποιήσεων, είναι από αυτές που ενδιαφέρουν την ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η οποία ούτως ή άλλως είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον από κοινού με τη γαλλική Suez Environnement και στο πρόσφατο παρελθόν για την ΕΥΑΘ.

Επιπλέον, ο όμιλος διαθέτει αυτήν τη στιγμή και συμμετοχή στο Καζίνο της Πάρνηθας, με ποσοστό 15,3% στην κοινοπραξία που ελέγχει το 51%. Απαντώντας στις φήμες που θέλουν τον όμιλο να συμμετέχει στη διαδικασία της πώλησης του υπόλοιπου 49% από το ελληνικό Δημόσιο, η οποία μάλιστα θα είναι από τις πρώτες που θα «τρέξουν» στο προσεχές διάστημα ύστερα και από την τοποθέτηση των συμβούλων, ο πρόεδρος ΔΣ κ. Σ. Καλλιτσάντσης, στο περιθώριο της γενικής συνέλευσης της εταιρείας πριν από έναν μήνα δεν ήταν και τόσο θετικός.
Είναι άλλωστε γνωστό ότι η συμμετοχή του ομίλου ήταν προς πώληση ακόμη και πριν από την κρίση, δεδομένου ότι δεν εντάσσεται στις κύριες δραστηριότητες του ομίλου. Το νέο «πακέτο» για την πώληση του 49% θα πρέπει να είναι άκρως ελκυστικό για τους υφιστάμενους μετόχους, οι οποίοι ελέγχουν την πλειοψηφία αλλά και το management.

Ο κλάδος των ακινήτων είναι αυτός που ενδιαφέρει και τον όμιλο J&P Aβαξ, ο οποίος επίσης ζητάει απολύτως ξεκάθαρο καθεστώς σε σχέση με τις χρήσεις γης αλλά και νομική κάλυψη από τυχόν δικαστικές προσφυγές, δεδομένου ότι ο όμιλος συμμετέχει ήδη σε επενδύσεις που έχουν μπλοκαριστεί λόγω προσφυγών στο ΣτΕ (η περίπτωση της πρώην Ολυμπιακής εγκατάστασης Κανόε Καγιάκ Σλάλομ είναι μία από αυτές). Επιπλέον, είναι γνωστή και η πρόθεση του ομίλου να ενισχύσει τη θέση του στον τομέα της ενέργειας, ενώ έχει ακουσθεί και το όνομά του για την περίπτωση της ΔΕΠΑ.

Ο τομέας της ενέργειας αποτελεί και το δυνατό χαρτί του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος ούτως ή άλλως έχει την ισχυρότερη παρουσία από τους εγχώριους κατασκευαστές στον συγκεκριμένο κλάδο. Η διοίκηση του ομίλου έχει επανειλημμένα δηλώσει μέν το ενδιαφέρον της στις περιπτώσεις πώλησης μονάδων και εισόδου στρατηγικού επενδυτή στη ΔΕΗ, ωστόσο θεωρεί ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα κάθε άλλο παρά απλή υπόθεση θα είναι και θα πάρει αρκετό χρόνο.
Επιπλέον, τα νερά είναι ένας ακόμη τομέας που ενδιαφέρει τον όμιλο, ο οποίος είχε συμμετάσχει επίσης στην προηγούμενη διαδικασία για την πώληση ποσοστού της ΕΥΑΘ από το ελληνικό Δημόσιο από κοινού με την ισπανική Aqualia. Και στην περίπτωση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο κλάδος των ακινήτων θα βρεθεί στο μικροσκόπιο του ομίλου, ενώ και εδώ ισχύει το ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο.

Ο έτερος μεγάλος εγχώριος όμιλος 7ης τάξης, η Ιντρακάτ φαίνεται ότι επίσης δεν θα μείνει έξω από τον χορό των αποκρατικοποιήσεων. Ο όμιλος θα εκδηλώσει επιλεκτικά ενδιαφέρον για συγκεκριμένες εταιρείες του Δημοσίου που θα βγουν προς πώληση στο προσεχές διάστημα και θα αφορούν κυρίως τον κλάδο των υποδομών σε συνεργασία με ξένους ομίλους. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ισχυρό είναι στην προκειμένη περίπτωση το ενδιαφέρον για τη ΛΑΡΚΟ, για την οποία ο σχεδιασμός του ελληνικού Δημοσίου αναφέρει ότι θα βγει προς πώληση εντός του τέταρτου τριμήνου του 2011.
Η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον - στην αγορά μάλιστα λέγεται ότι οι μνηστήρες θα είναι πολλοί - αν ληφθεί υπόψη ότι το 2010 η εταιρεία πέτυχε εντυπωσιακές επιδόσεις, περνώντας από ζημιές σε κερδοφορία ύψους 6,4 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας και αύξηση τζίρου κατά 142%, αύξηση παραγωγής κατά 68,8% και μείωση κόστους παραγωγής ανά τόνο νικελίου κατά 27,5%.


Ενδιαφέρον από το εξωτερικό για το «Ελ. Βενιζέλος»
Το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» φαίνεται ότι προς το παρόν αφήνει... ασυγκίνητους τους εγχώριους κατασκευαστές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αποκρατικοποίησης το ενδιαφέρον από τον χώρο των κατασκευών, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, έρχεται απέξω και συγκεκριμένα από τη Γαλλία. Ο γαλλικός όμιλος Vinci, ο οποίος έγινε ευρέως γνωστός στη χώρα μας από τη συμμετοχή του στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και στη συνέχεια από τα οδικά έργα παραχώρησης - αν και στα οδικά έργα δεν είχε την τύχη που περίμενε αρχικά - φέρεται να έχει εκδηλώσει ανεπίσημα ενδιαφέρον στο πρόσφατο παρελθόν.

Πιο... επίσημο είναι το ενδιαφέρον των Κινέζων και των Γερμανών μέσω της Fraport, η οποία ελέγχει και το αεροδρόμιο της Φραγκφούρτης και έχει δηλώσει ότι ενδιαφέρεται να τοποθετηθεί στο ελληνικό αεροδρόμιο, ύστερα και από την απόφαση της σημερινής μετόχου του «Ελ. Βενιζέλος», της Hochtief να αποχωρήσει από τη διαχείριση αεροδρομίων σε διεθνές επίπεδο, άρα και από τη χώρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.