Ρεπορτάζ : Γιώργος Λιάλιος
(από την Καθημερινή)
Τις διπλάσιες, ακόμα και τριπλάσιες αποζημιώσεις από αυτές που ορίζει το κράτος εξακολουθούν να επιδικάζουν τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις των οικοπέδων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή της εθνικής οδού Ελευσίνας-Πάτρας-Πύργου. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα περίπτωσης στους δήμους Αιγείρας και Ακράτας, όπου για την απόκτηση 5,8 χιλιομέτρων, το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών υπολόγισε 6,4 εκατ. ευρώ και το δικαστήριο επιδίκασε... 15,8 εκατομμύρια! Οι τεράστιες αυτές αποκλίσεις επιβαρύνουν την κρατική συμμετοχή στα έργα, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή.
Το υπουργείο Υποδομών επρόκειτο τις προηγούμενες ημέρες να καταβάλει ακόμα 27 εκατομμύρια ευρώ για απαλλοτριώσεις στην εθνική οδό Ελευσίνας-ΚορίνθουΠάτρας-Πύργου. Από αυτά, τα τρία κύρια «πακέτα» αφορούν:
• 8 χλμ. στον δήμο Ξυλοκάστρου (24ο-32ο χλμ.)
• 5,8 χλμ. στους δήμους Αιγείρας και Ακράτας (57ο-62ο)
• 12 χλμ. στον δήμο Ερινεού (97ο-109ο χλμ.).
Το αξιοσημείωτο είναι ότι τα δικαστήρια εξακολουθούν να επιδικάζουν τεράστια ποσά για την απαλλοτρίωση της γης, παρότι οι εκτιμήσεις του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών (ΣΟΕ) δεν γίνονται με βάση της αντικειμενικές αξίες, αλλά τις τρέχουσες τιμές! Για παράδειγμα, για τα 12 χλμ. του Ερινέου το ΣΟΕ όρισε 2.148.000 ευρώ, ενώ το Πρωτοδικείο Αιγίου επιδίκασε 6.338.000 ευρώ, δηλαδή το τριπλάσιο. Ανάλογες αποφάσεις έχουν ληφθεί πολλάκις τα τελευταία δύο χρόνια:
• για 6 χλμ. στους δήμους Αιγίου και Συμπολιτείας, το ΣΟΕ όρισε 4,2 εκατ. ευρώ και το Πρωτοδικείο Αιγίου 14,6 εκατ. ευρώ,
• για 9 χλμ. στον δήμο Ρίου (109ο-118ο χλμ.) το Πρωτοδικείο Ρίου επιδίκασε 24 εκατ. ευρώ, αντί για 16,3 εκατ. που είχε προτείνει το ΣΟΕ,
• για 11 χλμ. στους δήμους Λεχαινών, Ανδραβίδας, Τραγανού, Αμαλιάδας και Γαστούνης (44ο-55ο χλμ.) το ΣΟΕ πρότεινε 2,4 εκατ. ευρώ και το Πρωτοδικείο Αμαλιάδας επιδίκασε 9,1 εκατομμύρια.
Οι τεράστιες αποκλίσεις στο κόστος δεν είναι το μόνο πρόβλημα που έχει ανακύψει σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις. Στο Πρωτοδικείο Κορίνθου όλες οι εκδικάσεις παρουσιάζουν μεγάλες καθυστερήσεις εξαιτίας της αποχής των δικηγόρων εδώ και ενάμισι έτος... μόνο από τις υποθέσεις απαλλοτριώσεων. Η πραγματική αιτία είναι δύσκολο να βρεθεί, ωστόσο ενδέχεται να σχετίζεται με τη στάση της Πολιτείας απέναντι στις απαλλοτριώσεις για άλλα μεγάλα έργα στην ίδια περιοχή. Συνολικά εκτιμάται ότι στον άξονα Ελευσίνας-ΚορίνθουΠάτρας-Πύργου έχει σήμερα ολοκληρωθεί περίπου το 70% των απαλλοτριώσεων και οι υπόλοιπες θα ολοκληρωθούν μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού.
Πώς όμως γίνονται οι απαλλοτριώσεις; Για να μην αφήσει κανέναν παραπονεμένο, το υπουργείο ΥΠΕΧΩΔΕ το 2007 όρισε με ειδικό νόμο (3555/07) ότι στην περίπτωση των έργων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, για την εκτίμηση της αποζημίωσης θα αποφαίνεται το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, με βάση τις τρέχουσες τιμές και όχι τις αντικειμενικές αξίες. Στην εκτίμησή τους οι Ορκωτοί Εκτιμητές λαμβάνουν υπόψη πλήθος παραγόντων, όπως το είδος του εδάφους, το αν καλλιεργείται και αρδεύεται, η δυνατότητα οικοδόμησής του, η πρόσβαση και η κυκλοφοριακή σύνδεση και ο αριθμός των ιδιοκτητών (στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας τα οικόπεδα αποτιμώνται φθηνότερα).
Οταν μια περιοχή κηρυχθεί υπό απαλλοτρίωση, το υπουργείο Υποδομών στέλνει στο κατά τόπους Πρωτοδικείο τον φάκελο της περιοχής, που περιλαμβάνει την εκτίμηση των Ορκωτών Εκτιμητών. Κατόπιν το Πρωτοδικείο ορίζει δικάσιμο, ώστε να αποφασίσει την «τιμή μονάδας», βάσει της οποίας θα γίνει η αποζημίωση των ιδιοκτητών. Το Δημόσιο αλλά και ο ιδιοκτήτης μπορούν να προσφύγουν στο Εφετείο για το ύψος της αποζημίωσης, αλλά από τη στιγμή που θα εκδοθεί η απόφαση του Πρωτοδικείου, η απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί.
Με την «Ολυμπιακή» διαδικασία, το κράτος απευθύνεται κατευθείαν στα Εφετεία (που συνήθως δέχονται την τιμή του ΣΟΕ) και καταβάλλει άμεσα το 70% του ποσού. Κατόπιν παίρνει τον έλεγχο του οικοπέδου (ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες), τα δικαστήρια ορίζουν την «τιμή μονάδας» εντός 18 μηνών και το κράτος καταβάλει τη διαφορά.
(από την Καθημερινή)
Τις διπλάσιες, ακόμα και τριπλάσιες αποζημιώσεις από αυτές που ορίζει το κράτος εξακολουθούν να επιδικάζουν τα δικαστήρια για τις απαλλοτριώσεις των οικοπέδων που είναι απαραίτητα για την κατασκευή της εθνικής οδού Ελευσίνας-Πάτρας-Πύργου. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα περίπτωσης στους δήμους Αιγείρας και Ακράτας, όπου για την απόκτηση 5,8 χιλιομέτρων, το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών υπολόγισε 6,4 εκατ. ευρώ και το δικαστήριο επιδίκασε... 15,8 εκατομμύρια! Οι τεράστιες αυτές αποκλίσεις επιβαρύνουν την κρατική συμμετοχή στα έργα, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη στιγμή.
Το υπουργείο Υποδομών επρόκειτο τις προηγούμενες ημέρες να καταβάλει ακόμα 27 εκατομμύρια ευρώ για απαλλοτριώσεις στην εθνική οδό Ελευσίνας-ΚορίνθουΠάτρας-Πύργου. Από αυτά, τα τρία κύρια «πακέτα» αφορούν:
• 8 χλμ. στον δήμο Ξυλοκάστρου (24ο-32ο χλμ.)
• 5,8 χλμ. στους δήμους Αιγείρας και Ακράτας (57ο-62ο)
• 12 χλμ. στον δήμο Ερινεού (97ο-109ο χλμ.).
Το αξιοσημείωτο είναι ότι τα δικαστήρια εξακολουθούν να επιδικάζουν τεράστια ποσά για την απαλλοτρίωση της γης, παρότι οι εκτιμήσεις του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών (ΣΟΕ) δεν γίνονται με βάση της αντικειμενικές αξίες, αλλά τις τρέχουσες τιμές! Για παράδειγμα, για τα 12 χλμ. του Ερινέου το ΣΟΕ όρισε 2.148.000 ευρώ, ενώ το Πρωτοδικείο Αιγίου επιδίκασε 6.338.000 ευρώ, δηλαδή το τριπλάσιο. Ανάλογες αποφάσεις έχουν ληφθεί πολλάκις τα τελευταία δύο χρόνια:
• για 6 χλμ. στους δήμους Αιγίου και Συμπολιτείας, το ΣΟΕ όρισε 4,2 εκατ. ευρώ και το Πρωτοδικείο Αιγίου 14,6 εκατ. ευρώ,
• για 9 χλμ. στον δήμο Ρίου (109ο-118ο χλμ.) το Πρωτοδικείο Ρίου επιδίκασε 24 εκατ. ευρώ, αντί για 16,3 εκατ. που είχε προτείνει το ΣΟΕ,
• για 11 χλμ. στους δήμους Λεχαινών, Ανδραβίδας, Τραγανού, Αμαλιάδας και Γαστούνης (44ο-55ο χλμ.) το ΣΟΕ πρότεινε 2,4 εκατ. ευρώ και το Πρωτοδικείο Αμαλιάδας επιδίκασε 9,1 εκατομμύρια.
Οι τεράστιες αποκλίσεις στο κόστος δεν είναι το μόνο πρόβλημα που έχει ανακύψει σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις. Στο Πρωτοδικείο Κορίνθου όλες οι εκδικάσεις παρουσιάζουν μεγάλες καθυστερήσεις εξαιτίας της αποχής των δικηγόρων εδώ και ενάμισι έτος... μόνο από τις υποθέσεις απαλλοτριώσεων. Η πραγματική αιτία είναι δύσκολο να βρεθεί, ωστόσο ενδέχεται να σχετίζεται με τη στάση της Πολιτείας απέναντι στις απαλλοτριώσεις για άλλα μεγάλα έργα στην ίδια περιοχή. Συνολικά εκτιμάται ότι στον άξονα Ελευσίνας-ΚορίνθουΠάτρας-Πύργου έχει σήμερα ολοκληρωθεί περίπου το 70% των απαλλοτριώσεων και οι υπόλοιπες θα ολοκληρωθούν μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού.
Πώς όμως γίνονται οι απαλλοτριώσεις; Για να μην αφήσει κανέναν παραπονεμένο, το υπουργείο ΥΠΕΧΩΔΕ το 2007 όρισε με ειδικό νόμο (3555/07) ότι στην περίπτωση των έργων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, για την εκτίμηση της αποζημίωσης θα αποφαίνεται το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών, με βάση τις τρέχουσες τιμές και όχι τις αντικειμενικές αξίες. Στην εκτίμησή τους οι Ορκωτοί Εκτιμητές λαμβάνουν υπόψη πλήθος παραγόντων, όπως το είδος του εδάφους, το αν καλλιεργείται και αρδεύεται, η δυνατότητα οικοδόμησής του, η πρόσβαση και η κυκλοφοριακή σύνδεση και ο αριθμός των ιδιοκτητών (στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας τα οικόπεδα αποτιμώνται φθηνότερα).
Οταν μια περιοχή κηρυχθεί υπό απαλλοτρίωση, το υπουργείο Υποδομών στέλνει στο κατά τόπους Πρωτοδικείο τον φάκελο της περιοχής, που περιλαμβάνει την εκτίμηση των Ορκωτών Εκτιμητών. Κατόπιν το Πρωτοδικείο ορίζει δικάσιμο, ώστε να αποφασίσει την «τιμή μονάδας», βάσει της οποίας θα γίνει η αποζημίωση των ιδιοκτητών. Το Δημόσιο αλλά και ο ιδιοκτήτης μπορούν να προσφύγουν στο Εφετείο για το ύψος της αποζημίωσης, αλλά από τη στιγμή που θα εκδοθεί η απόφαση του Πρωτοδικείου, η απαλλοτρίωση έχει συντελεστεί.
Με την «Ολυμπιακή» διαδικασία, το κράτος απευθύνεται κατευθείαν στα Εφετεία (που συνήθως δέχονται την τιμή του ΣΟΕ) και καταβάλλει άμεσα το 70% του ποσού. Κατόπιν παίρνει τον έλεγχο του οικοπέδου (ώστε να ξεκινήσουν οι εργασίες), τα δικαστήρια ορίζουν την «τιμή μονάδας» εντός 18 μηνών και το κράτος καταβάλει τη διαφορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.