Στη σύσκεψη μετείχαν οι υπουργοί Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Περιβάλλοντος , Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας, και Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος.
Μεταξύ των σχεδίων που εξετάζουν οι συναρμόδιοι υπουργοί, είναι η παραχώρηση ποσοστού μετοχών της ΕΥΔΑΠ, η πώληση τμήματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ- με το Δημόσιο να διατηρεί το 51% της εταιρίας- η παραχώρηση αεροδρομίων, λιμανιών, εμπορευματικών κέντρων και αυτοκινητοδρόμων, η πώληση των καζίνο και η αξιοποίηση των ακινήτων του Δημοσίου.
Από την υλοποίηση του προγράμματος, η κυβέρνηση εκτιμά ότι μπορεί να εισπράξει τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ εφέτος.
Κατά περίπτωση, θα υπάρξουν, πώληση ποσοστού ή του συνόλου εταιριών, αναζήτηση «στρατηγικών επενδυτών» και συμβάσεις παραχώρησης της δημόσιας περιουσίας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
ΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΟΥ «ΚΕΡΔΟΥΣ»
Το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης είναι αυτό που φαίνεται να προκρίνει τελικά η κυβέρνηση για το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, γράφει σήμερα η οικονομιή εφημερίδα «Κέρδος». Το σχέδιο καλύπτει όλες τις κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων και βρίσκεται σε πλήρη εναρμόνιση με τη φιλοσοφία της κυβέρνησης ότι οι στρατηγικής σημασίας εταιρείες, που δραστηριοποιούνται σε δίκτυα και υποδομές, θα παραμείνουν υπό τον έλεγχο του ελληνικού Δημοσίου, ενώ παράλληλα θα προωθηθούν και κάποιες μετοχοποιήσεις, προκειμένου να αντληθούν πόροι από την κεφαλαιαγορά και να καταστούν οι επιχειρήσεις αυτές ανταγωνιστικές σε διεθνές επίπεδο.
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
ΤΙ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΩΝ
- Πλήρη ιδιωτικοποίηση για τα περιουσιακά στοιχεία που δεν σχετίζονται με τα δημόσια αγαθά και αποκλείονται από τα κρατικά στρατηγικά συμφέροντα.
- Μειωμένη δεσμευμένη κρατική ιδιοκτησία (34%) ή κρατική ιδιοκτησία μικρότερη από 34% με συμφωνίες μετόχων για τα περιουσιακά στοιχεία στα οποία πρέπει να διατηρηθεί μία αποτελεσματική διακριτική παρέμβαση.
- Πλειοψηφικό δημόσιο έλεγχο (τουλάχιστον 51%) για έναν περιορισμένο αριθμό εταιρειών που σχετίζονται με δημόσια αγαθά, υποδομές και ασφάλεια.
Στο πλαίσιο αυτό ο φάκελος των αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνει λιμάνια, αεροδρόμια, επιχειρήσεις ενέργειας, καζίνα, τυχερά παιχνίδια και τηλεπικοινωνίες.
ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Ειδικά για τα λιμάνια, η συγκυρία διαφαίνεται μάλλον θετική, καθώς μετά την επίσκεψη του κάπτεν Γουέι Τζιανφού της Cosco κατεδείχθη συγκεκριμένο ενδιαφέρον των Κινέζων για τα λιμάνια του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και για το περιφερειακό αεροδρόμιο στο Καστέλι. Εξετάζεται ειδικότερα η είσοδος ιδιωτών επενδυτών στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Σχεδιάζονται επίσης εναλλακτικά η επέκταση της άδειας χρήσης της Hochtief και ενδεχομένως η είσοδος ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος δεν θα έχει ενεργό συμμετοχή στο μάνατζμεντ.
ΕΥΔΑΠ ΚΑΙ ΕΥΑΘ
Εξετάζεται η εκχώρηση ποσοστού 40% μαζί με το μάνατζμεντ στο σκέλος της διαχείρισης για ορισμένο χρονικό διάστημα (30 έτη).
ΤΑ ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Τα σχέδια στρέφονται στη διαχείριση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, όπου προωθείται νομοσχέδιο για τα «φρουτάκια» και το βιντεολόττο. Αρχικά, προβλέπεται να δοθούν τρεις άδειες για «φρουτάκια» που εκτιμάται ότι θα αποφέρουν 500 εκατ. ευρώ, ενώ θα ακολουθήσουν δύο άδειες ΞΥΣΤΟ και η απελευθέρωση της αγοράς Internet betting.
Σε ό,τι αφορά στον ΟΠΑΠ, η κυβέρνηση εκτιμά ότι η σημερινή χρηματιστηριακή συγκυρία δεν ευνοεί κάποιες κινήσεις και ως εκ τούτου τα επιπλέον έσοδα μπορούν να προέλθουν ακριβώς από την ανανέωση των αδειών και του εμπλουτισμού της γκάμας με νέα διαδικτυακά παιχνίδια και όχι από ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, τα χρήματα που θα εισέπραττε από την πώληση ενός ποσοστού της τάξης του 10%-15% μπορεί να τα εξασφαλίσει σε λιγότερο από τρία χρόνια από τη συμμετοχή του (το Δημόσιο κατέχει σήμερα περίπου 34%).
ΚΑΖΙΝΟ: Αντίστοιχα, το Δημόσιο μπορεί να εξασφαλίσει πολύ περισσότερα έσοδα από την ανανέωση και των αδειών των επτά καζίνων που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα και την παράλληλη πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του Καζίνου της Πάρνηθας. Στο Καζίνο Πάρνηθας το Δημόσιο έχει το 51% με το σχήμα BC Partners - Ελληνική Τεχνοδομική να κατέχει το υπόλοιπο 49% και δικαίωμα πρώτης άρνησης για την πώληση επιπλέον ποσοστού 2%.
ΟΣΕ: Μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης εξακολουθεί να βρίσκεται και ο ΟΣΕ με παράλληλη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του, ο οποίος ζημιώνει το Δημόσιο κατά 1 δισ. ευρώ ετησίως! Εξετάζεται συγκεκριμένα το κλείσιμο ζημιογόνων γραμμών και η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξαίρεση το σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο θα παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει παραχώρηση μέχρι 49% σε στρατηγικό επενδυτή που θα αναλάβει και το μάνατζμεντ.
ΛΑΡΚΟ: Εξετάζεται η μερική ιδιωτικοποίησή της, υπό ευνοϊκές μάλιστα συνθήκες, λόγω της ανόδου της τιμής του νικελίου.
ΟΤΕ: Στον ΟΤΕ φαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει οριστικά εγκαταλείψει τις προεκλογικές εξαγγελίες, αλλά πλέον δεν αποκλείεται όχι μόνο η μεταβίβαση επιπλέον 10% στην Deutsche Telekom, αλλά και η πώληση του συνόλου των μετοχών. Και αυτό διότι πλέον αντιλαμβάνονται ότι η σύνδεση Δημοσίου - ΟΤΕ δεν διευκολύνει την ανάπτυξη του Οργανισμού.
ΔΕΗ: Αμεση προτεραιότητα είναι η εναρμόνιση με την Κοινοτική Οδηγία, δηλαδή στον διαχωρισμό των δικτύων παραγωγής - εμπορίας, διανομής και μεταφοράς. Τα όποια σχέδια για διάθεση νέου πακέτου μετοχών έπονται, αν και πιθανότερο σενάριο είναι η πώληση μονάδων παραγωγής σε ιδιώτες επενδυτές αντί της μείωσης της κρατικής συμμετοχής στην εταιρεία, κάτω του 51%.
ΔΕΠΑ: Η εταιρεία συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες για τη διάθεση μεγάλου πακέτου μετοχών με παράλληλη εκχώρηση της διοίκησης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ HOLDING ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων προβλέπεται επίσης η ενσωμάτωση ενός χαρτοφυλακίου της περιουσίας σε εταιρεία συμμετοχών, η οποία θα μπορέσει στη συνέχεια να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Η αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων δεν έχει περιληφθεί σε προηγούμενα σχέδια αναδιάρθρωσης. Η κατηγορία αυτή παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, λόγω της εκτεταμένης λίστας και μεγάλης ποικιλίας από ακίνητα εμπορικού ενδιαφέροντος. Ο σχηματισμός ομοιογενών χαρτοφυλακίων ακίνητης περιουσίας, π.χ. εμπορικές, αστικές ή τουριστικές περιοχές, σε συνδυασμό με ιδιωτικά κεφάλαια θα οδηγήσει σε νέα ανάπτυξη και ευκαιρίες για μετέπειτα εισαγωγή στο Χρηματιστήριο. Οι επενδύσεις σε ακίνητα αποτελούν ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο, το οποίο θα εξισορροπηθεί και θα διαχειριστεί επαγγελματικά μέσω συνεργασίας με ιδιωτικά ιδρύματα για ανάπτυξη και εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
- Μειωμένη δεσμευμένη κρατική ιδιοκτησία (34%) ή κρατική ιδιοκτησία μικρότερη από 34% με συμφωνίες μετόχων για τα περιουσιακά στοιχεία στα οποία πρέπει να διατηρηθεί μία αποτελεσματική διακριτική παρέμβαση.
- Πλειοψηφικό δημόσιο έλεγχο (τουλάχιστον 51%) για έναν περιορισμένο αριθμό εταιρειών που σχετίζονται με δημόσια αγαθά, υποδομές και ασφάλεια.
Στο πλαίσιο αυτό ο φάκελος των αποκρατικοποιήσεων περιλαμβάνει λιμάνια, αεροδρόμια, επιχειρήσεις ενέργειας, καζίνα, τυχερά παιχνίδια και τηλεπικοινωνίες.
ΤΑ ΛΙΜΑΝΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Ειδικά για τα λιμάνια, η συγκυρία διαφαίνεται μάλλον θετική, καθώς μετά την επίσκεψη του κάπτεν Γουέι Τζιανφού της Cosco κατεδείχθη συγκεκριμένο ενδιαφέρον των Κινέζων για τα λιμάνια του Βόλου, της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Θεσσαλονίκης, αλλά και για το περιφερειακό αεροδρόμιο στο Καστέλι. Εξετάζεται ειδικότερα η είσοδος ιδιωτών επενδυτών στα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης κατά τα πρότυπα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Σχεδιάζονται επίσης εναλλακτικά η επέκταση της άδειας χρήσης της Hochtief και ενδεχομένως η είσοδος ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος δεν θα έχει ενεργό συμμετοχή στο μάνατζμεντ.
ΕΥΔΑΠ ΚΑΙ ΕΥΑΘ
Εξετάζεται η εκχώρηση ποσοστού 40% μαζί με το μάνατζμεντ στο σκέλος της διαχείρισης για ορισμένο χρονικό διάστημα (30 έτη).
ΤΑ ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Τα σχέδια στρέφονται στη διαχείριση της αγοράς τυχερών παιχνιδιών, όπου προωθείται νομοσχέδιο για τα «φρουτάκια» και το βιντεολόττο. Αρχικά, προβλέπεται να δοθούν τρεις άδειες για «φρουτάκια» που εκτιμάται ότι θα αποφέρουν 500 εκατ. ευρώ, ενώ θα ακολουθήσουν δύο άδειες ΞΥΣΤΟ και η απελευθέρωση της αγοράς Internet betting.
Σε ό,τι αφορά στον ΟΠΑΠ, η κυβέρνηση εκτιμά ότι η σημερινή χρηματιστηριακή συγκυρία δεν ευνοεί κάποιες κινήσεις και ως εκ τούτου τα επιπλέον έσοδα μπορούν να προέλθουν ακριβώς από την ανανέωση των αδειών και του εμπλουτισμού της γκάμας με νέα διαδικτυακά παιχνίδια και όχι από ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς, τα χρήματα που θα εισέπραττε από την πώληση ενός ποσοστού της τάξης του 10%-15% μπορεί να τα εξασφαλίσει σε λιγότερο από τρία χρόνια από τη συμμετοχή του (το Δημόσιο κατέχει σήμερα περίπου 34%).
ΚΑΖΙΝΟ: Αντίστοιχα, το Δημόσιο μπορεί να εξασφαλίσει πολύ περισσότερα έσοδα από την ανανέωση και των αδειών των επτά καζίνων που λειτουργούν σήμερα στην Ελλάδα και την παράλληλη πώληση της συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του Καζίνου της Πάρνηθας. Στο Καζίνο Πάρνηθας το Δημόσιο έχει το 51% με το σχήμα BC Partners - Ελληνική Τεχνοδομική να κατέχει το υπόλοιπο 49% και δικαίωμα πρώτης άρνησης για την πώληση επιπλέον ποσοστού 2%.
ΟΣΕ: Μέσα στις προτεραιότητες της κυβέρνησης εξακολουθεί να βρίσκεται και ο ΟΣΕ με παράλληλη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του, ο οποίος ζημιώνει το Δημόσιο κατά 1 δισ. ευρώ ετησίως! Εξετάζεται συγκεκριμένα το κλείσιμο ζημιογόνων γραμμών και η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με εξαίρεση το σιδηροδρομικό δίκτυο το οποίο θα παραμείνει υπό τον έλεγχο του Δημοσίου. Το επικρατέστερο σενάριο προβλέπει παραχώρηση μέχρι 49% σε στρατηγικό επενδυτή που θα αναλάβει και το μάνατζμεντ.
ΛΑΡΚΟ: Εξετάζεται η μερική ιδιωτικοποίησή της, υπό ευνοϊκές μάλιστα συνθήκες, λόγω της ανόδου της τιμής του νικελίου.
ΟΤΕ: Στον ΟΤΕ φαίνεται ότι η κυβέρνηση έχει οριστικά εγκαταλείψει τις προεκλογικές εξαγγελίες, αλλά πλέον δεν αποκλείεται όχι μόνο η μεταβίβαση επιπλέον 10% στην Deutsche Telekom, αλλά και η πώληση του συνόλου των μετοχών. Και αυτό διότι πλέον αντιλαμβάνονται ότι η σύνδεση Δημοσίου - ΟΤΕ δεν διευκολύνει την ανάπτυξη του Οργανισμού.
ΔΕΗ: Αμεση προτεραιότητα είναι η εναρμόνιση με την Κοινοτική Οδηγία, δηλαδή στον διαχωρισμό των δικτύων παραγωγής - εμπορίας, διανομής και μεταφοράς. Τα όποια σχέδια για διάθεση νέου πακέτου μετοχών έπονται, αν και πιθανότερο σενάριο είναι η πώληση μονάδων παραγωγής σε ιδιώτες επενδυτές αντί της μείωσης της κρατικής συμμετοχής στην εταιρεία, κάτω του 51%.
ΔΕΠΑ: Η εταιρεία συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες για τη διάθεση μεγάλου πακέτου μετοχών με παράλληλη εκχώρηση της διοίκησης.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ HOLDING ΑΚΙΝΗΤΩΝ
Στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων προβλέπεται επίσης η ενσωμάτωση ενός χαρτοφυλακίου της περιουσίας σε εταιρεία συμμετοχών, η οποία θα μπορέσει στη συνέχεια να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Η αξιοποίηση των κρατικών ακινήτων δεν έχει περιληφθεί σε προηγούμενα σχέδια αναδιάρθρωσης. Η κατηγορία αυτή παρουσιάζει σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, λόγω της εκτεταμένης λίστας και μεγάλης ποικιλίας από ακίνητα εμπορικού ενδιαφέροντος. Ο σχηματισμός ομοιογενών χαρτοφυλακίων ακίνητης περιουσίας, π.χ. εμπορικές, αστικές ή τουριστικές περιοχές, σε συνδυασμό με ιδιωτικά κεφάλαια θα οδηγήσει σε νέα ανάπτυξη και ευκαιρίες για μετέπειτα εισαγωγή στο Χρηματιστήριο. Οι επενδύσεις σε ακίνητα αποτελούν ένα τεράστιο χαρτοφυλάκιο, το οποίο θα εξισορροπηθεί και θα διαχειριστεί επαγγελματικά μέσω συνεργασίας με ιδιωτικά ιδρύματα για ανάπτυξη και εισαγωγή στο Χρηματιστήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.