Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΠΟΥΛΟΥ*
Την
ώρα που ελληνική κυβέρνηση μετράει τα... ψιλά στα δημόσια ταμεία για να
βγάλει τον μήνα, η Πορτογαλία και η Ιρλανδία έχουν ήδη ξεκινήσει να
αποπληρώνουν τα δάνεια προς το ΔΝΤ και μάλιστα νωρίτερα απ’ ό,τι ήταν
προγραμματισμένο. (εφ. "Καθημερινή" 8.3.2015)
Ένα
από τα, αρκετά συχνά χρησιμοποιούμενα, επιχειρήματα από τη μεριά των
δανειστών και των εγχωρίων υποτακτικών τους προπαγανδιστών για την
δικαιολόγηση της καταστροφής που έχει συντελεστεί στην συντριπτική
πλειονότητα των Ελλήνων από την εφαρμογή των λεγόμενων μνημονιακών
πολιτικών είναι πως δεν φταίνε γι αυτό οι ακολουθούμενες πολιτικές αλλά
οι ίδιοι που δεν επέτρεψαν στο πολιτικό προσωπικό να εφαρμόσει κατά
γράμμα και με ταχύτητα τις πολιτικές αυτές.
Ως
απόδειξη του παραπάνω ισχυρισμού επικαλούνται την επιτυχία των
αντίστοιχων προγραμμάτων στην Ιρλανδία και την Πορτογαλία, όπως φαίνεται
κι από το απόσπασμα στην αρχή του κειμένου. Στα παρακάτω θα
προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε και να κατανοήσουμε τι ακριβώς συνέβη
στις τρεις αυτές χώρες και ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές
μεταξύ τους. Στα δύο διαγράμματα που ακολουθούν βλέπουμε κάποια από τα
βασικά οικονομικά χαρακτηριστικά των τριών χωρών κατά το 2009. Πριν
δηλαδή την ένταξή τους στα λεγόμενα προγράμματα διάσωσης.
Διάγραμμα 1
Διάγραμμα 2
Τα
δεδομένα των διαγραμμάτων προέρχονται από πηγές που αναφέρονται στα
επόμενα. Τι μπορούμε να συμπεράνουμε από τα δεδομένα των διαγραμμάτων
για την οικονομία των τριών χωρών πριν ενταχθούν στη διαδικασία των
προγραμμάτων διάσωσης
- Η Ιρλανδία είναι η χώρα με το μικρότερο πληθυσμό από τις τρεις με το μισό περίπου μέγεθος.
- Το κατά κεφαλή ΑΕΠ στην Ιρλανδία ήταν διπλάσιο της Ελλάδος κι ακόμη μεγαλύτερο από αυτό της Πορτογαλίας.
- Και οι τρεις χώρες είχαν δημοσιονομικά ελλείμματα με την Ελλάδα να παρουσιάζει το μεγαλύτερο δημοσιονομικό έλλειμμα και την Πορτογαλία το μικρότερο. Και των τριών χωρών τα δημοσιονομικά ελλείμματα ήσαν υψηλά.
- Και οι τρεις χώρες είχαν έλλειμμα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών τους με την Ελλάδα να έχει υψηλό έλλειμμα ανερχόμενο στο 15% περίπου του ΑΕΠ και την Ιρλανδία το μικρότερο.
- Η Ελλάδα είχε, το 2009, το υψηλότερο δημόσιο χρέος σαν ποσοστό του ΑΕΠ και η Ιρλανδία το μικρότερο που ανερχόταν μόλις στο 44,5% του ΑΕΠ της. Η Πορτογαλία βρισκόταν κάπου στο μέσον με το δημόσιο χρέος της να ανέρχεαι στο 71,7% του ΑΕΠ.
- Τα πράγματα ήσαν τελείως διαφορετικά όσον αφορά το συνολικό, δημόσιο και ιδιωτικό χρέος με την Ιρλανδία να κατέχει την πρώτη θέση μεταξύ των τριών χωρών, και μια από τις πρώτες θέσεις στον κόσμο, με το συνολικό χρέος της να ανέρχεται στο τεράστιο ποσοστό του 765% του ΑΕΠ της. Το σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό αυτού του χρέους ήταν χρέος των τραπεζών της.
- Το μεγαλύτερο ύψος από τα προγράμματα διάσωσης ήταν αυτό της Ελλάδας ανερχόμενο στα 241,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτά
ήσαν τα οικονομικά δεδομένα για τις τρεις χώρες πριν ακριβώς την
ένταξή τους στα λεγόμενα προγράμματα διάσωσης και προσαρμογής. Ας δούμε
τώρα πως εξελίχθηκαν τα πράγματα κατόπιν. Στο επόμενο διάγραμμα
βλέπουμε τη μεταβολή του δημοσίου χρέους, σαν ποσοστό του ΑΕΠ, και των
τριών χωρών από το 2001 ως το 2014.
Διάγραμμα 3
Το
διάγραμμα είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικό. Το δημόσιο χρέος εκτινάχτηκε
μετά την κρίση του 2008 και στις τρεις χώρες. Μεταξύ 2009 και 2014 το
δημόσιο χρέος στην Ελλάδα έφτασε από 112,9% του ΑΕΠ στο 175%, στην
Πορτογαλία από 71,7 % στο 129.7% και στην Ιρλανδία από 44,5% στο 123,7%
του ΑΕΠ. τα αίτια για τη δραματική αυτή μεταβολή ήσαν διαφορετικά για
τις τρεις χώρες. Στο διάγραμμα βλέπουμε πως το δημόσιο χρέος της
Ιρλανδίας έβαινε μειούμενο από το 2000 ως το 2008 έχοντας ένα χαμηλό στο
24,8% του ΑΕΠ το 2007. Η εκτίναξη του δημοσίου χρέους της Ιρλανδίας
οφείλεται στο ότι η ΕΕ και η ΕΚΤ υποχρέωσαν το ιρλανδικό δημόσιο να
αναλάβει τα τεράστια χρέη των τραπεζών. Στην Ελλάδα και την Πορτογαλία,
πέρα από την αύξηση του δημοσίου χρέους για τη διάσωση των τραπεζών η
ύφεση της οικονομίας τους εξαιτίας των λεγόμενων δημοσιονομικών
προσαρμογών οδήγησε σε μεγάλα ελλείμματα τους κρατικούς προϋπολογισμούς
όπως διαπιστώνουμε στο επόμενο διάγραμμα.
Διάγραμμα 4
Η
μετάβαση από τους ελλειμματικούς προϋπολογισμούς στους πλεονασματικούς
έγινε δυνατή μέσω της αύξησης της φορολογίας και της μείωσης των δαπανών
του δημοσίου (διαγράμματα 5 και 6).
Διάγραμμα 5
Διάγραμμα 6
* Πηγή: eparistera.blogspot.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.