ΣΕ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΗΣ ΤΡΕΛΑΣ
Τελικά… λεφτά υπάρχουν! Αυτό τουλάχιστον θα μπορούσε να πει κάποιος που κινήθηκε σήμερα στο κέντρο των μεγαλύτερων ελληνικών πόλεων ή σε οικονομικά «ισχυρά» προάστια της Αττικής με μεγάλη εμπορική κίνηση όπως η Γλυφάδα ή η Κηφισιά.
Αιτία η «Μαύρη Παρασκευή» (Black Friday επι το… ελληνικότερον) η μεγάλη ημέρα των εκπτωτικών προσφορών που κυριαρχεί στις ΗΠΑ και την οποία μεγάλα καταστήματα θέλησαν να φέρουν και στην Ελλάδα.
Από τα ξημερώματα κιόλας, όπως άλλωστε επιβάλλει και το έθιμο, είχαν σχηματιστεί μεγάλες ουρές στο Σύνταγμα, στο Mall, στα Σπάτα, αλλά και στην Θεσσαλονίκη με τους καταναλωτές να παίρνουν θέση έως και δύο ώρες πριν ανοίξουν τα μαγαζιά.
Το ίδιο αδιαχώρητο και στους δρόμους του λεκανοπεδίου, ειδικά σε σημεία όπου υπάρχουν αγορές και εμπορικά πολυκαταστήματα.
Η «τρέλα» έκανε από πολύ νωρίς εμφανή τα σημάδια της καθώς σε γνωστό κατάστημα με ηλεκτρονικά είδη και βιβλία στην πλατεία Συντάγματος, μια ώρα πριν το κανονικό άνοιγμα στις 8, είχε σχηματιστεί ουρά 100 μέτρων από ανυπόμονους που περίμεναν για να εισβάλουν μέσα σε αυτό. .
Ουρές σχηματίστηκαν ακόμα και στο εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα παρά το γεγονός ότι εκεί η πρόσβαση δεν είναι εύκολη με τους καταναλωτές να σχηματίζουν ουρές πριν τις 7 το πρωί κυρίως σε καταστήματα αθλητικών ειδών
Ορισμένοι, μάλιστα, όπως είπαν ήρθαν ακόμα και από την επαρχία για να προλάβουν τις προσφορές. Ένας νεαρός είπε ότι επέλεξε τη συγκεκριμένη μέρα γιατί ψώνισε προϊόντα 400 ευρώ μόνο με 150 ευρώ δηλώνοντας πως έκανε τα ψώνια των Χριστουγέννων.
Το ίδιο αδιαχώρητο και στη Θεσσαλονίκη όπου εκατοντάδες άτομα, κατά τη συντριπτική πλειονότητα ανήλικοι συγκεντρώθηκαν – κάποιοι ακόμη και από τις 5 π.μ.- έξω από γνωστό πολυκατάστημα τεχνολογίας και ψυχαγωγίας στην οδό Τσιμισκή, προκειμένου να είναι από τους πρώτους που θα κάνουν τις αγορές τους, εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλές τιμές και εκπτωτικές προσφορές της τάξεως του 30-40%.
Τι είναι η «Μαύρη Παρασκευή»
Πρόκειται για μια ημέρα εκπτωτικών προσφορών που παραδοσιακά γίνεται την επόμενη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου, αποτελώντας αφορμή για τρελές προσφορές στα καταστήματα και σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ξεκίνησε ως θεσμός από την Αμερική και σύντομα επεκτάθηκε.
Ο όρος Black Friday έχει τις ρίζες του στη δεκαετία του 1960 και σηματοδοτεί την αρχή της χριστουγεννιάτικης περιόδου αγορών στις ΗΠΑ.
Πώς προέκυψε η «Μαύρη Παρασκευή»; Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν βεβαίως χειρόγραφα και τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Καθιερώθηκε λοιπόν η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου ως η πρώτη ημέρα των πωλήσεων της Χριστουγεννιάτικης περιόδου, με σημαντικά αυξημένους τζίρους, εξ ου και η ονομασία Black Friday.
Σύμφωνα με μια άλλη εκδοχή ο όρος Black Friday χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τροχονόμους στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ, προκειμένου να περιγράψουν τη φριχτή κίνηση που είχε στους δρόμους εκείνη την ημέρα λόγω των εκπτώσεων και της έναρξης της χριστουγεννιάτικης περιόδου.
Από το 2008 η Black Friday ξεκίνησε και στον Καναδά, προκειμένου να μην ταξιδεύουν οι Καναδοί καταναλωτές στις ΗΠΑ για να ψωνίζουν, ενώ πρόσφατα, μόλις το 2013, η μόδα επεκτάθηκε και στη Βρετανία. Black Friday πραγματοποιείται, επίσης, στο Μεξικό, στη Ρουμανία, στην Ινδία, στη Γαλλία, ενώ σε κάποιες χώρες πραγματοποιείται μόνο από ηλεκτρονικά καταστήματα.
Από τη σημερινή κίνηση πάντως σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη το σίγουρο είναι πως ο κόσμος φαίνεται πως έχει χρήματα να διαθέσει για ηλεκτρονικές συσκευές και αθλητικά αρκεί οι προσφορές εκ μέρους των καταστηματαρχών να είναι «γενναίες».
Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ για το θεσμό της «Μαύρης Παρασκευής»
Ανακοίνωση εξέδωσε το Τμήμα Μικρομεσαίων του κυβερνώντος κόμματος το οποίο αναφέρει ότι πρόκειται για ένα αμερικανόφερτο έθιμο.
«Η προσπάθεια επιβολής καταναλωτικών συνηθειών της πατρίδας της υπερκατανάλωσης, των ΗΠΑ, στον υπόλοιπο κόσμο, συνεχίζεται δυναμικά με στόχευση αυτήν τη φορά τους νεόπτωχους της παλιάς μεσαίας τάξης» σημειώνει σε ανακοίνωσή του το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ.
«Τώρα και στην Ελλάδα μια «αμερικανιά», το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων», παρατηρεί στην ανακοίνωσή του και προσθέτει: «Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται» καταλήγει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.