Από την πρόσφατη γαλλική έκδοση Déflagrations: Dessins d’enfants, guerres d’adultes.
Από την Σεβερίν Κελιδωνά
Εάν ο πόλεμος είναι το αποκορύφωμα της ανθρώπινης κακίας και του
παραλογισμού, η απόδοσή του στις ζωγραφιές των παιδιών που τον έζησαν
είναι ακόμα πιο αποκαλυπτική. Ο νέος γαλλικός εκδοτικός οίκος Anamosa κυκλοφόρησε πρόσφατα το έργο
Déflagrations. Dessins d’enfants, guerres d’adultes – Αναφλέξεις,
ζωγραφιές των παιδιών, πόλεμοι των μεγάλων (επιμέλεια Zérane S.
Girardeau,) όπου συγκέντρωσε περίπου διακόσια σκίτσα και ζωγραφιές
παιδιών από εμπόλεμες ζώνες του πλανήτη, από την εποχή του πρώτου
παγκόσμιου πολέμου μέχρι σήμερα. Σοβιετική Ένωση, Άουσβιτς, Ισπανία,
Αλγερία, Ρουάντα, Λίβανος, Αφγανιστάν, Νταρφούρ, Γιουγκοσλαβία, Συρία,
Γουατεμάλα… Οι ζωγραφιές των παιδιών αναπαριστούν με ρεαλιστική ακρίβεια αυτά που
έζησαν ως αυτόπτες μάρτυρες. Όπλα κάθε είδους, θύματα νεκρά,
τραυματισμένα ή ακρωτηριασμένα, εξαγριωμένα πρόσωπα, βομβαρδισμένα τοπία
και ουρανός κατακόκκινος από τις εκρήξεις γίνονται ένα στις ζωγραφιές
αλλά και στις προσωπικές αναμνήσεις τους από την παιδική ηλικία. Στον πρόλογο του βιβλίου η Françoise Heritier, η διακεκριμένη
εθνογράφος και ανθρωπολόγος της Ecole des Hautes Etudes en Sciences
Sociales, σημειώνει ότι αυτή ακριβώς η λεπτομερής εικαστική περιγραφή
και η δύναμη των χρωμάτων σχεδόν αναπαράγει τους τρομαχτικούς ήχους του
πολέμου. Βλέποντας αυτές τις εικόνες, είναι σαν να ακούς την εκκωφαντική
βουή των βομβαρδιστικών. Οι Déflagrations προκαλούν στον αναγνώστη άγχος και απελπισία για όλα
αυτά τα τρομερά βιώματα αλλά και μεγάλη συγκίνηση, γιατί τα παιδιά θα
είναι πάντοτε τα πιο ανυπεράσπιστα θύματα και κάποιοι άνθρωποι
γεννιούνται πολύ πιο άτυχοι από τους άλλους. Διαβάζουμε στο βιβλίο ότι πολλές ζωγραφιές των παιδιών από το
Νταρφούρ έγιναν δεκτές ως αποδεικτικό υλικό ενώπιον του Διεθνούς
Δικαστηρίου της Χάγης στις δίκες αξιωματούχων του Σουδάν για εγκλήματα
πολέμου και κατά της ανθρωπότητας. Ο Olivier Bercault, ειδικός σε θέματα ενόπλων συγκρούσεων και
απεσταλμένος της Human Rights Watch στο Σουδάν, αναφέρει ότι στις
ζωγραφιές των παιδιών παρουσιάζεται διεξοδικά η επιχειρησιακή στρατηγική
της κυβέρνησης (αεροπορικές επιθέσεις ακολουθούμενες από επιθέσεις του
στρατού ξηράς και τέλος επιδρομές των ανταρτών Janjaweed),
επιβεβαιώνοντας όσα ήδη γνώριζαν οι εκπρόσωποι της Human Rights Watch,
αλλά χωρίς αποδείξεις, ότι, δηλαδή, παρά τις διαψεύσεις, η κυβέρνηση του
Σουδάν συνεργαζόταν στενά με τους αντάρτες. Αυτό είναι το πρώτο και μοναδικό έως σήμερα δεδικασμένο που οι
παιδικές ζωγραφιές, εκτός από προσωπική μαρτυρία, δημιουργούν και
αντικειμενική απόδειξη. Aς πούμε ότι είναι μια κάποια πρόοδος. Δεν θα
μπορούσε άραγε να γίνει το ίδιο με τις ζωγραφιές των παιδιών που ζουν
αυτή τη στιγμή σε καταυλισμούς και ζητούν άσυλο;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.