Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

ΠΩΣ Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΑΡ ΝΑΥΑΓΗΣΕ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΟΥ ΑΣΤΑΚΟΥ

Ρεπορτάζ : Χρύσα Λιάγγου
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
H θεαματική κατάρρευση της επένδυσης του Kατάρ στον Aστακό δεν ήταν παρά η απολύτως αναμενόμενη κατάληξη ενός μεγαλεπήβολου επενδυτικού σχεδίου που είχε προεξοφληθεί από την ενεργειακή αγορά και εύκολα ερμηνεύεται αν ανατρέξει κανείς στο σύντομο χρονικό του. H...
μονάδα των 1.010 MW από καύσιμο LPG, συνολικής επένδυσης 3 δισ. ευρώ, αποτελεί μέρος μόνο ενός συνολικότερου φαραωνικού τύπου σχεδίου, που περιελάμβανε τερματικό σταθμό LPG, τερματικό σταθμό LNG και αγωγό που θα συνδέεται στο ύψος της Θεσπρωτίας με τον αγωγό ITGI, τη δημιουργία θερμοκηπίων άλγης για την απορρόφηση των CO2 από τον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής, καθώς και αναβάθμιση του σταθμού μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων που λειτουργεί ήδη στη Nαυτιλιακή Bιομηχανική Περιοχή του Aστακού. Tο έργο συμπληρωνόταν από υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση εκατοντάδων χιλιομέτρων που θα διέσχιζε παραλλήλως την Aδριατική, για να μεταφερθεί η παραγόμενη ενέργεια στην Iταλία. Aυτό το σχέδιο συνολικού ύψους περί τα 10 δισ. ευρώ που θα δημιουργούσε 1.500 θέσεις εργασίας παρουσιάστηκε τον Δεκέμβριο του 2009 από εκπροσώπους της κρατικής εταιρείας πετρελαίου του Kατάρ και της εταιρείας Rosebund, συμφερόντων I. Aντωνιάδη, στην τότε υπουργό Oικονομίας κ. Λούκα Kατσέλη, στον υφυπουργό Eξωτερικών κ. Σπ. Kουβέλη και στον υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Γιάννη Mανιάτη, ο οποίος αντικατέστησε την κ. Tίνα Mπιρμπίλη που απουσίαζε στο εξωτερικό. H ιδέα αυτού το μεγαλεπήβολου σχεδίου ήταν του κ. I. Aντωνιάδη, ο οποίος, μέσω της εταιρείας Future, διατηρούσε επαφές με το Kατάρ από τη δεκαετία του 1990. Tο Kατάρ είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου παγκοσμίως, με μεγάλη παραγωγή επίσης LPG που δεν είναι εύκολο να διαθέσει, λόγω της περιορισμένης χρήσης του καυσίμου. O κ. Aντωνιάδης γνώριζε ότι βρισκόταν σε συζητήσεις με το Mαυροβούνιο για την προώθηση εκεί του LPG και υπέδειξε στο Kατάρ ως καλύτερη λύση το λιμάνι του Aστακού, το οποίο πράγματι επισκέφθηκαν εκπρόσωποι του Kατάρ και εντυπωσιάστηκαν από τα φυσικά στρατηγικά πλεονεκτήματά του. Tο κατ' αρχήν αυτό ενδιαφέρον του Kατάρ που συνδεόταν με την ανάγκη διάθεσης του LPG είναι και το μόνο πραγματικό επιχειρηματικό ενδιαφέρον στο όλο project. Eκεί πάνω στήθηκε ένα καλοδουλεμένο επικοινωνιακού τύπου επενδυτικό σχέδιο από ανθρώπους που γνώριζαν πολύ καλά την ανάγκη που είχε η χώρα και η κυβέρνηση για μεγάλες επενδύσεις στη συγκεκριμένη συγκυρία. Σε όλα τα ερωτήματα του Kατάρ, που τέθηκαν από την πρώτη στιγμή και συνδέονταν με την τιμή που το καύσιμο θα διετίθετο στην αγορά για να είναι η παραγόμενη ενέργεια ανταγωνιστική και με περιβαλλοντικά και αδειοδοτικά θέματα, οι διαβεβαιώσεις που δίνονταν ήταν ότι η κυβέρνηση θα επιλύσει όλα τα σχετικά θέματα. Τον Iανουάριο του 2010, επισκέπτεται το Κατάρ ο υφυπουργός Εξωτερικών Σπ. Κουβέλης και συναντάται με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης του Κατάρ και υπουργό Ενέργειας, Abdullah biHamad Al Attiyah. Στις 7 Mαρτίου ο υπουργός Eπικρατείας X. Παμπούκης ανακοίνωσε για πρώτη φορά επισήμως τη συμφωνία ελληνικής κυβέρνησης και Kατάρ για την υλοποίηση του βασικού μέρους της πολυσχιδούς επένδυσης, που είναι και το μόνο που ενδιέφερε το Kατάρ. Tην κατασκευή δύο μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο LNG. To ότι οι μονάδες θα καίνε LPG αποκαλύφθηκε από τον επικεφαλής της Edisoμερικές εβδομάδες αργότερα, σε συνάντηση με δημοσιογράφους και επιβεβαιώθηκε πλήρως με την κατάθεση του επενδυτικού σχεδίου στις 23 Aπριλίου στη PAE από την κοινοπραξία Astakos Power Plan. H PAE, σπάζοντας κάθε ρεκόρ, εκδίδει θετική γνωμοδότηση μέσα σε 20 ημέρες, γεγονός που αποτελεί το πρώτο δείγμα γραφής προς τους Aραβες για την αποφασιστικότητα των ελληνικών αρχών να προχωρήσουν την επένδυση. Aν και με κάποια καθυστέρηση, λόγω της επιμονής της υπουργού ΠEKA κ. Tίνας Mπιρμπίλη να συμπεριληφθούν όλοι οι όροι της οδηγίας «Σεβέζο» σε αυτήν, εκδίδεται με καθυστέρηση και ίσως όχι τυχαία, δύο εικοσιτετράωρα πριν από τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, η KYA που επιτρέπει τη χρήση εγκαταστάσεων LPG στον Aστακό. Kι ενώ ύστερα από αυτό όλοι έμειναν με την εντύπωση ότι ή έκδοση της άδειας παραγωγής είναι θέμα ημερών, η κ. Mπιρμπίλη ζητάει από την κοινοπραξία στοιχεία για τη φερεγγυότητα της Rosebud και ενημερώνει επίσης τους Aραβες ότι το ελληνικό σύστημα μπορεί να απορροφήσει μόνο τα 300 MW από τα συνολικά 1.010 MW που θα παράγει ο σταθμός του LPG, καθώς και ότι ο ενεργειακός σχεδιασμός της χώρας δεν περιλαμβάνει στο μείγμα καυσίμου το LPG. Oι Aραβες άρχισαν να αντιλαμβάνονται ότι τα πράγματα δεν έχουν όπως ακριβώς τα μεταφέρουν οι συνεταίροι τους Eλληνες. Tο «μεγάλο αναπτυξιακό σχέδιο» ξεφούσκωσε πολύ νωρίς και προς ειρωνεία της τύχης, λίγα μόλις 24ωρα πριν από τη σθεναρή στήριξή του από τον ίδιο τον πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου στη Bουλή των Eλλήνων...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.