|
Σοβαρή εμπλοκή στις σχέσεις κυβέρνησης - τρόικας, πριν ακόμη από την επερχόμενη έλευση των εκπροσώπων των δανειστών, δημιουργεί η απόρριψη του σχεδίου της Αθήνας για την αναδιάρθρωση εν λειτουργία των ΕΑΣ, ΕΛΒΟ και ΛΑΡΚΟ. |
|
Του Γιώργου Π. Τερζή |
|
|
|
Το σημαντικότερο αγκάθι εν όψει του νέου κύκλου διαπραγμάτευσης με τους εκπροσώπους της τρόικας αναδείχθηκε χθες, όταν και έγινε γνωστό ότι οι εκπρόσωποι των δανειστών όχι μόνον απέρριψαν την ελληνική πρόταση για αναδιάρθρωση των ΛΑΡΚΟ, ΕΑΣ, ΕΛΒΟ αλλά, αντιθέτως, ζητούν «καθαρή λύση», δηλαδή ακόμη και πτώχευση των εταιρειών με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις αποζημιώσεις του προσωπικού.
Σε μια περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζονταν μάλλον αισιόδοξη για τον επικείμενο κύκλο διαπραγμάτευσης με την τρόικα, η κοινοποίηση της εμπλοκής και μάλιστα μέσω άτυπης ενημέρωσης της αναπληρώτριας υπουργού Αμυνας Φώφης Γεννηματά προκάλεσε σοκ στην κυβέρνηση, αρχική επιδίωξη της οποίας ήταν να διαχειριστεί στο παρασκήνιο το ζήτημα μέχρι νεωτέρας. Το θέμα, όπως είναι σαφές, συζητήθηκε αναλυτικά κατά τη συνεργασία που είχαν το βράδυ της Δευτέρας οι κ. Αντ. Σαμαράς και Ευ. Βενιζέλος, η οποία, διόλου τυχαία, ολοκληρώθηκε χωρίς δηλώσεις ή πληροφόρηση για όσα διεμείφθησαν μεταξύ των δύο ανδρών.
Πρωθυπουργός και αντιπρόεδρος, άλλωστε, είχαν ενημερωθεί για το τελικό «όχι» της τρόικας επί του ελληνικού σχεδίου λίγο πριν από τη συνάντηση της Δευτέρας, αμέσως δηλαδή μετά τη λήψη του σχετικού μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το υπουργείο Οικονομικών. Για τη διαχείριση της υπόθεσης πραγματοποιήθηκε χθες το πρωί στο Μαξίμου σύσκεψη συνεργατών του πρωθυπουργού με εκπροσώπους των υπουργείων Οικονομικών και Αμυνας, ενώ απευθείας ενημέρωση, μέσω και της κ. Γεννηματά, έχει ο κ. Ευ. Βενιζέλος.
Το σενάριο του λουκέτου σε μία εκ των αμυντικών βιομηχανιών είχε τεθεί επί τάπητος και τον περασμένο Μάιο όταν η κυβέρνηση αναζητούσε εναγωνίως τη δεξαμενή των 2.000 απολύσεων του Ιουνίου. Εν τέλει επελέγη η ΕΡΤ, ενώ στη συνέχεια η ελληνική πλευρά προέκρινε την επιλογή της διατήρησης, με όποια μορφή, της «αμυντικής βιομηχανίας» στη χώρα. Ωστόσο, η ελληνική πρόταση «κόλλησε» έναντι της τρόικας καθώς, όπως φαίνεται, δεν «απαντά» ούτε στο ζήτημα της ανυπαρξίας παραγωγικού έργου των ΕΑΣ, ούτε στο ζήτημα των «παράνομων επιδοτήσεων» προς τις επιχειρήσεις, ούτε βέβαια εξασφαλίζει τη συνέχιση της λειτουργίας τους χωρίς ελλείμματα.
Η διαχείριση της υπόθεσης περνά πλέον, κεντρικά, στο Μαξίμου, στελέχη του οποίου έκαναν λόγο για «δύσκολη διαπραγμάτευση» και «μάχη». Το ζήτημα αναμένεται να τεθεί σε πολιτική βάση, σε μια προσπάθεια της ελληνικής πλευράς να υπερβεί τη στενή λογιστική. Αρκετοί, άλλωστε, εκτιμούν ότι η κυβέρνηση εκτιμά ότι δεν μπορεί να αντέξει την πολεμική τόσο από την αξιωματική αντιπολίτευση του ΣΥΡΙΖΑ, όσο και από τα δεξιά της ότι, δηλαδή, «αποδυναμώνει την άμυνα της χώρας προκειμένου να ικανοποιήσει τους πιστωτές». Οι πρώτες βολές εκτοξεύθηκαν ήδη χθες, καίτοι οι καλά γνωρίζοντες εκφράζουν ισχυρές επιφυλάξεις για τη συνδρομή των επιχειρήσεων στη θωράκιση των συνόρων.
Υπό την έννοια αυτή, στόχος της διαπραγμάτευσης θα είναι η διατήρηση έστω και, μέσω της συγχώνευσης μεταξύ ΕΑΣ και ΕΛΒΟ, μίας παραγωγικής μονάδας, ενώ για την περίπτωση της ΛΑΡΚΟ - της μόνης που έχει πιθανότητες προσέλκυσης επενδυτή- αναζητούνται δημιουργικές μέθοδοι προκειμένου η επιχείρηση να ιδιωτικοποιηθεί στο σύνολό της, χωρίς το βάρος των προστίμων.
Ωστόσο, το «εξωτερικό» μέτωπο δεν είναι το μόνον που ανησυχεί την κυβέρνηση. Ισχυρό είναι και το «εσωτερικό», καθώς λίγες μόλις ώρες μετά την, κατόπιν έγκρισης Σαμαρά, διάψευση των σεναρίων μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο από τον Γ. Στουρνάρα, η κ. Ντόρα Μπακογιάννη σημείωσε (ΣΚΑΪ) πως «κακώς διέψευσε ο υπουργός ότι δεν θα μειωθεί ο φόρος... Θα πιέσω για τη μείωση του φόρου στο πετρέλαιο με όλες μου τις δυνάμεις», ενώ ο κ. Νικ. Κακλαμάνης προεξοφλούσε πρωτοβουλία βουλευτών για το θέμα, σημειώνοντας ότι «δεν επαιτούμε αλλά απαιτούμε τη μείωση του φόρου». |
|
|
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.