Αποκρατικοποιήσεις fast track για να «βγει» ο στόχος των 2,6 δις.
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες έχουν αναδειχθεί οι αποκρατικοποιήσεις, καθώς η τρόικα αναμένει την άντληση 2,6 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του 2013, ενώ την ίδια ώρα ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ που θα συνεισέφερε σε αυτό το ποσό περί τα 900 εκατ. ευρώ κατέστη άγονος.
Παράλληλα, οι διαγωνισμοί ΟΠΑΠ και Κρατικά Λαχεία - Ξυστό παρότι βρήκαν τους μνηστήρες τους, κινδυνεύουν να μην καταλήξουν σε «γάμους».
Τα νέα από το «μέτωπο» της αζερικής Socar για τη διεκδίκηση του ΔΕΣΦΑ είναι καλά, αλλά ακόμα και αν κλειδώσει η συμφωνία, το «έλλειμμα» για την επίτευξη του στόχου των 2,6 δισ. ευρώ παραμένει μεγάλο, αφού υπολογίζεται σε περίπου 1,8 δισ. ευρώ. Γι' αυτό, οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ ταυτόχρονα με τις ενέργειες που κάνουν για την προκήρυξη των νέων διαγωνισμών έχουν επικεντρώσει τις προσπάθειες στις διαδικασίες που θα οδηγήσουν στις τελικές υπογραφές μεταξύ της κοινοπραξίας εταιρειών ΟΠΑΠ, Intralot, Scientific Games και του Ταμείου για την εκμετάλλευση των Κρατικών Λαχείων - Ξυστό, τη σύμβαση που αφορά τον τεχνολογικό πάροχο (Intralot), καθώς και τη σύμβαση που αφορά την εξαγορά του 33% του ΟΠΑΠ από την Emma Delta. Ειδάλλως, κινδυνεύουν με «ναυάγιο», το οποίο θα έχει πολλαπλές επιπτώσεις.
Επιτάχυνση
Το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί ακόμα να φέρει «μπροστά» διαγωνισμούς που είχε προγραμματίσει για το 2014 προκειμένου να καλύψει το «κενό» που έχει δημιουργηθεί από τον άγονο διαγωνισμό της ΔΕΠΑ. Για παράδειγμα, εξετάζει το ενδεχόμενο να επιταχύνει τις αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΠ, των περιφερειακών λιμένων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» καθώς και να επισπεύσει την αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου, χρησιμοποιώντας και τη μέθοδο της τιτλοποίησης που επιτρέπει την προείσπραξη εσόδων.
Το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί ακόμα να φέρει «μπροστά» διαγωνισμούς που είχε προγραμματίσει για το 2014 προκειμένου να καλύψει το «κενό» που έχει δημιουργηθεί από τον άγονο διαγωνισμό της ΔΕΠΑ. Για παράδειγμα, εξετάζει το ενδεχόμενο να επιταχύνει τις αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΠ, των περιφερειακών λιμένων, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» καθώς και να επισπεύσει την αξιοποίηση ακινήτων του Δημοσίου, χρησιμοποιώντας και τη μέθοδο της τιτλοποίησης που επιτρέπει την προείσπραξη εσόδων.
Τις τελικές του αποφάσεις για την τροποποίηση του προγράμματος θα λάβει το ΤΑΙΠΕΔ έως το τέλος του μήνα και θα ενημερώσει και την τρόικα σχετικά, η οποία σε πρόσφατη συνάντησή της με το Ταμείο εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της για τις καθυστερήσεις στην αξιοποίηση των προβληματικών δημοσίων επιχειρήσεων ΕΛΒΟ, ΛΑΡΚΟ και ΕΑΣ. Εξετάζεται ακόμα και το νέο χρονοδιάγραμμα για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για τη ΔΕΠΑ, ημερομηνία η οποία δεν φαίνεται να είναι εφικτό να προσδιοριστεί εντός του 2013. Αλλωστε, πριν από την προκήρυξη του εν λόγω διαγωνισμού θα πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ μέσω συμβούλων να ανιχνεύσει το πιθανό ενδιαφέρον που ενδέχεται να έχουν οι εταιρείες που συνθέτουν την παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου καθώς και το τίμημα που προτίθενται να προσφέρουν.
Σκληρό παιχνίδι
Λαχεία και τεχνολογικός πάροχος, τα αγκάθια του ΟΠΑΠ για το deal με την Emma Delta
Λαχεία και τεχνολογικός πάροχος, τα αγκάθια του ΟΠΑΠ για το deal με την Emma Delta
Το μεγαλύτερο «αγκάθι» των αποκρατικοποιήσεων αποτελεί το θρίλερ με τον ΟΠΑΠ. Με καταιγισμό επιστολών και με τις πιέσεις που ασκεί στη διοίκηση του ΟΠΑΠ, το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρεί να βάλει σε τάξη όλες τις αξιώσεις που έχουν προκύψει ωσάν κεραυνός εν αιθρία από τους νέους μετόχους των εταιρειών και να υπενθυμίσει τους όρους κάτω από τους οποίους έγινε ο διαγωνισμός για τα λαχεία, 5 μήνες πριν από τον διαγωνισμό του ΟΠΑΠ.
Το ΤΑΙΠΕΔ με την τελευταία επιστολή-τελεσίγραφο που έστειλε στον επικεφαλής του ΟΠΑΠ, Κ. Λουρόπουλο, ζητά να τηρηθούν οι διαδικασίες και διαμηνύει ότι σε διαφορετική περίπτωση θα ακολουθηθούν οι απαραίτητες ενέργειες για την αλλαγή της διοίκησης του ΟΠΑΠ. Εν τούτοις, οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ εκφράζουν την αισιοδοξία τους και για τις τρεις συμβάσεις, δηλαδή του ΟΠΑΠ με την Emma Delta, τον τεχνολογικό πάροχο (Intralot) και τα Λαχεία.
Ομως το «παιχνίδι» αυτό έχει πολλές κρυφές πτυχές οι οποίες συνδέονται μεταξύ τους, ενώ ελλοχεύουν και αρκετοί κίνδυνοι που μπορούν να τινάξουν τα πάντα στον... αέρα, με αποτέλεσμα να μην μπορέσει το ελληνικό δημόσιο να εισπράξει άμεσα 842 εκατ. ευρώ από το 33% του ΟΠΑΠ και από την εκμετάλλευση των Λαχείων.
Παράλληλα, διακυβεύονται και τα 550 εκατ. ευρώ που προβλέπονται από την -ανυπόγραφη για την ώρα- σύμβαση για τα Λαχεία, τα οποία θα εισπραχθούν από το κράτος τα επόμενα 11 χρόνια σε ισόποσες δόσεις.
Ο κ. Λουρόπουλος έχει αναδειχθεί σε κεντρικό πρόσωπο του «θρίλερ». Η διοίκηση του ΟΠΑΠ έχει καθυστερήσει δραματικά την υπογραφή της σύμβασης που αφορά την εκμετάλλευση των Λαχείων.
Ο «καβγάς» γίνεται για την αλλαγή των όρων κάτω από τους οποίους έγινε ο διαγωνισμός για τα Λαχεία, ο οποίος ολοκληρώθηκε στις 10 Δεκεμβρίου του 2012. Αντιδικίες υπάρχουν επίσης και για τη διάρκεια της σύμβασης του τεχνολογικού παρόχου (Intralot).
Επιστολή εξωδίκων
Για όλα αυτά, έχουν προηγηθεί εξώδικα προς τον ΟΠΑΠ τόσο από την Intralot όσο και από την Emma Delta. Η τελευταία, που θα είναι ο νέος μέτοχος κατά 33% στον ΟΠΑΠ εφόσον υπογραφεί η σχετική σύμβαση, διαμηνύει, σύμφωνα με πληροφορίες, στον Οργανισμό ότι επιθυμεί να χειριστεί η ίδια το θέμα των λαχείων, αλλά και το ζήτημα που αφορά τη διάρκεια της σύμβασης του τεχνολογικού παρόχου του ΟΠΑΠ. Από την πλευρά της η Intralot πιέζει να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα για τη σύμβαση (δηλαδή 3 + 2 έτη), καθώς και να υπογραφεί η σύμβαση για τα λαχεία και το Ξυστό.
Για όλα αυτά, έχουν προηγηθεί εξώδικα προς τον ΟΠΑΠ τόσο από την Intralot όσο και από την Emma Delta. Η τελευταία, που θα είναι ο νέος μέτοχος κατά 33% στον ΟΠΑΠ εφόσον υπογραφεί η σχετική σύμβαση, διαμηνύει, σύμφωνα με πληροφορίες, στον Οργανισμό ότι επιθυμεί να χειριστεί η ίδια το θέμα των λαχείων, αλλά και το ζήτημα που αφορά τη διάρκεια της σύμβασης του τεχνολογικού παρόχου του ΟΠΑΠ. Από την πλευρά της η Intralot πιέζει να τηρηθούν τα συμφωνηθέντα για τη σύμβαση (δηλαδή 3 + 2 έτη), καθώς και να υπογραφεί η σύμβαση για τα λαχεία και το Ξυστό.
Ετσι, από τη μία πλευρά η Emma Delta διαμηνύει -σύμφωνα με πηγές- ότι θα αποσυρθεί από την εξαγορά του 33% του ΟΠΑΠ χάνοντας την εγγυητική των 20 εκατ. ευρώ που έχει προσκομίσει και από την άλλη, η Intralot λέει ότι δεν υπογράφει τη σύμβαση τεχνολογικού πάροχου εφόσον δεν υπογραφεί η εκμετάλλευση των λαχείων.
Να σημειωθεί ότι το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΠΑΠ έχει εγκρίνει τη σύμβαση για την Intralot που αφορά τον τεχνολογικό πάροχο και η Γενική Συνέλευση των μετόχων έχει επίσης εγκρίνει από τις 5 Απριλίου τα λαχεία.
Ο διαγωνισμός
Η κοινοπραξία των εταιρειών που επικράτησε για την εκμετάλλευση των λαχείων αποτελείται από τον ΟΠΑΠ (που μετέχει με 67%), την Intralot (με 16,5%) και τη Scientific Games (με 16,5%). Ο διαγωνισμός προέβλεπε ότι η Intralot και η Scientific Games θα έπαιρναν 3% (δηλαδή 1,5% έκαστος) επί του συνολικού ετήσιου τζίρου των λαχείων και ο ΟΠΑΠ άλλο ένα 1,5% επί του ίδιου ποσού.
Η κοινοπραξία των εταιρειών που επικράτησε για την εκμετάλλευση των λαχείων αποτελείται από τον ΟΠΑΠ (που μετέχει με 67%), την Intralot (με 16,5%) και τη Scientific Games (με 16,5%). Ο διαγωνισμός προέβλεπε ότι η Intralot και η Scientific Games θα έπαιρναν 3% (δηλαδή 1,5% έκαστος) επί του συνολικού ετήσιου τζίρου των λαχείων και ο ΟΠΑΠ άλλο ένα 1,5% επί του ίδιου ποσού.
Η Emma Delta ζητά την αλλαγή των όρων αυτών καθώς ισχυρίζεται ότι δεν είναι συμφέρουσα συμφωνία από την πλευρά του ΟΠΑΠ, ενώ παράλληλα ζητά το ποσοστό που κατέχει σήμερα, το 67%, να το αυξήσει στο 75% για να μπορεί να παίρνει, σε ειδικά θέματα, ο Οργανισμός τις αποφάσεις χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των άλλων δύο εταιρειών.
Να σημειωθεί ότι δεν έχει γίνει σαφές αν η Emma Delta έχει συγκεντρώσει το απαιτούμενο ποσό των 652 εκατ. ευρώ για να περιέλθει στα «χέρια» της ο ΟΠΑΠ.
Από την πλευρά του το ΤΑΙΠΕΔ διαμηνύει ότι «δεν υπάρχει κανένας νομικός ή άλλος τρόπος να αλλάξουν οι όροι της συμφωνίας, οι οποίοι προηγήθηκαν της αποκρατικοποίησης του ΟΠΑΠ και ήταν γνωστοί».
Παράλληλα, πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι οι αξιώσεις αυτές αφορούν μόνο τους συμμετέχοντες στην κοινοπραξία, οι οποίοι είναι την ίδια ώρα και μέτοχοι και προμηθευτές και γι' αυτό έχει δημιουργηθεί η σημερινή εμπλοκή.
Σημειώνεται ότι μέχρι τα μεσάνυχτα της 2ης Μαΐου, ημερομηνία μέχρι την οποία θα μπορούσε να γίνει ένσταση για την αποκρατικοποίηση και τους όρους του διαγωνισμού των Λαχείων δεν παρουσιάστηκε τέτοια εμπλοκή.
ΜΕ 400 ΕΚΑΤ. ΣΤΗ SOCAR
Κλειδώνει ο ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους
Κλειδώνει ο ΔΕΣΦΑ στους Αζέρους
Εντός δύο εβδομάδων θα κλείσει επισήμως, εκτός απροόπτου, η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ που κατέχει το ελληνικό δημόσιο, στην αζερική Socar. Την αισιοδοξία του εκφράζει και η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ , Γ. Παπαρσένος, ο οποίος τόνισε την Πέμπτη ότι πιστεύει πως η επίσημη ανακοίνωση θα γίνει μέσα στον Ιούνιο σύμφωνα με ενημέρωση που του έκανε ο αρμόδιος υφυπουργός.
Οι σκληρές διαπραγματεύσεις των επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως απέδωσαν, καθώς από τα 305 εκατ. ευρώ που ήταν η πρώτη προσφορά των Αζέρων, αυξήθηκε στα 400 εκατ. ευρώ.
Για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού απαιτείται η ικανοποίηση τεσσάρων προϋποθέσεων, τις οποίες το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί απλώς διαδικαστικές. Η πρώτη προϋπόθεση αφορά τη χορήγηση νέας εγγυητικής επιστολής από την πλευρά της Socar προς το ελληνικό δημόσιο, αφού το τίμημα έχει αυξηθεί.
Στη συνέχεια θα κληθεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να εγκρίνει την πώληση, ενώ εκκρεμεί και το Διοικητικό Συμβούλιο των Ελληνικών Πετρελαίων αφού η εταιρεία είναι μέτοχος στο ΔΕΣΦΑ μέσω του 35% που κατέχει στη ΔΕΠΑ. Πριν από την τελική υπογραφή μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της Socar θα πρέπει η Κομισιόν να εγκρίνει τη συμφωνία, αφού προηγουμένως θα περάσει και από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Η απόκτηση του ΔΕΣΦΑ από την αζερική Socar έχει ερμηνευτεί ως προάγγελος για την επιλογή του αγωγού ΤΑΡ και τη μεταφορά του αερίου του Αζερμπαϊτζάν (κοίτασμα Σαχ Ντενίζ) στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας.
Μένει η ανακοίνωση
Είναι πιθανό αμέσως τις επόμενες ημέρες να υπάρξει ανεπίσημη ενημέρωση από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού, ενώ η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται την Παρασκευή 28 Ιουνίου.
Είναι πιθανό αμέσως τις επόμενες ημέρες να υπάρξει ανεπίσημη ενημέρωση από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του αγωγού, ενώ η επίσημη ανακοίνωση αναμένεται την Παρασκευή 28 Ιουνίου.
Την Πέμπτη επισκέφτηκε το Μπακού ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης προκειμένου να συμμετάσχει στην ετήσια σύνοδο του Συμβουλίου των Διοικητών της Παρευξείνιας Τράπεζας Εμπορίου και Ανάπτυξης.
Γι' αυτό εκτιμάται ότι η ελληνική κυβέρνηση θα έχει μία πληρέστερη εικόνα για την επιλογή μεταξύ των ανταγωνιστικών αγωγών ΤΑΡ και Nabucco, αφού ο κ. Μηταράκης θα συναντηθεί και με τον υπουργό Οικονομικών της χώρας Σαμίρ Σαρίφοφ.
Ελένη Κομίνη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.