Με τη Γερμανία να έχει παραβεί τους κανόνες του δημοσιονομικού ελλείμματος το 2003, ο Allan Little του BBC θέτει το ερώτημα εάν αποτέλεσε το κακό παράδειγμα για την Ευρωζώνη.
Εκτιμά μάλιστα πως η πραγματική απάντηση για την έναρξη της κρίσης που πλήττει την Ευρώπη δεν βρίσκεται στην Ελλάδα ή την Ιταλία αλλά πιο βόρεια.
Αφού σημειώνει πως δεν ήταν οι νότιες χώρες - μέλη της Ευρωζώνης που βύθισαν πρώτες το ενιαίο νόμισμα σε κρίση, ρίχνει στη Γερμανία την ευθύνη για παραβίαση του Συμφώνου Σταθερότητας.
Υπενθυμίζει πως το 2003 τόσο το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γερμανίας όσο και της Γαλλίας υπερέβη το όριο του 3% που είχε θεσπιστεί με το Σύμφωνο Σταθερότητας.
"Μου είπαν να το βουλώσω"
Η δυνατότητα για επιβολή προστίμου στις δύο χώρες υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου τότε προέδρευε ο Ρομάνο Πρόντι.
Υπό αυτό το ενδεχόμενο, οι υπουργοί Οικονομικών των 15 τότε χωρών-μελών της Ευρωζώνης αποφάσισαν να μην υπάρξουν κυρώσεις για καμία από τις δύο χώρες όπως προέβλεπε το Σύμφωνο Σταθερότητας που είχε σχεδιαστεί για να προστατεύεται η σταθερότητα του ενιαίου νομίσματος.
"Σαφέστατα δεν είχα αρκετή δύναμη. Προσπάθησα, αλλά αυτοί (σ.σ. oι υπουγοί Οικονομικών) μου είπαν να το βουλώσω", ανέφερε ο Ρομάνο Πρόντι στον Allan Little.
"Ομερτά" για τις παραβάσεις
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Jacques Lafette, νέου τότε Γάλλου αξιωματούχου στις Βρυξέλλες και στην υπηρεσία οικοδόμησης του του ενιαίου νομίσματος.
Οι τεχνοκράτες, που εργάζονταν στο συγκεκριμένο project, γνώριζαν, όπως σημείωσε, ότι χρειαζόταν κάποιος κεντρικός μηχανισμός για να βεβαιωθεί πως οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών θα συμμορφώνονταν με τους κανόνες.
"Έγιναν μία σειρά από προτάσεις στα κράτη-μέλη εκείνη την εποχή, αλλά απορρίφθηκαν όλες. Ήμασταν απλώς τεχνοκράτες. Έπρεπε να κλείσουμε το στόμα μας και να ακούσουμε τα κράτη-μέλη που, σχεδόν εξ ορισμού, γνώριζαν καλύτερα. Ήμουν πεπεισμένος ότι δεν ήταν αρκετό", σημείωσε.
Ο John Grant που μετείχε στη Σύνοδο των υπουργών Οικονομικών ως πρεσβευτής της Βρετανίας αναφέρει ότι η αξιοπιστία της Επιτροπής και η προθυμία των κρατών-μελών να αποδεχτούν την αρχή της Επιτροπής ως ανεξάρτητου οργάνου επιβολής των κριτηρίων του Μάαστριχτ είχαν υπονομευτεί σοβαρά.
Ανύπαρκτη πίεση για τις υπερδυνάμεις
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας, Πέτρος Δούκας, θυμάται πως από τη στιγμή τα "μεγάλα αγόρια" δεν θα τηρήσουν και δεν θα επιβάλλουν την πειθαρχία στον εαυτό τους, θα είναι πιο χαλαροί στην επιβολή της Συνθήκης για εμάς.
"Αυτό που εννοώ είναι ότι κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις στη Γερμανία και τη Γαλλία. Είναι οι ευρωπαϊκές υπερδυνάμεις και έτσι δεν θα τηρήσουν τους κανόνες. Η πίεση πολύ απλά δεν υπήρχε", θυμάται.
Το παράδοξο της εξέλιξης, όπως σημειώνει ο Allan Little, είναι πως η διαδικασία που είχε ως κίνητρο πριν από 20 χρόνια τον εξευρωπαϊσμό της Γερμανίας έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και έτσι ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης θα υποχρεωθεί να γερμανικοποιήσει την οικονομική διακυβέρνησή του.
Εκτιμά μάλιστα πως η πραγματική απάντηση για την έναρξη της κρίσης που πλήττει την Ευρώπη δεν βρίσκεται στην Ελλάδα ή την Ιταλία αλλά πιο βόρεια.
Αφού σημειώνει πως δεν ήταν οι νότιες χώρες - μέλη της Ευρωζώνης που βύθισαν πρώτες το ενιαίο νόμισμα σε κρίση, ρίχνει στη Γερμανία την ευθύνη για παραβίαση του Συμφώνου Σταθερότητας.
Υπενθυμίζει πως το 2003 τόσο το δημοσιονομικό έλλειμμα της Γερμανίας όσο και της Γαλλίας υπερέβη το όριο του 3% που είχε θεσπιστεί με το Σύμφωνο Σταθερότητας.
"Μου είπαν να το βουλώσω"
Η δυνατότητα για επιβολή προστίμου στις δύο χώρες υπήρχε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπου τότε προέδρευε ο Ρομάνο Πρόντι.
Υπό αυτό το ενδεχόμενο, οι υπουργοί Οικονομικών των 15 τότε χωρών-μελών της Ευρωζώνης αποφάσισαν να μην υπάρξουν κυρώσεις για καμία από τις δύο χώρες όπως προέβλεπε το Σύμφωνο Σταθερότητας που είχε σχεδιαστεί για να προστατεύεται η σταθερότητα του ενιαίου νομίσματος.
"Σαφέστατα δεν είχα αρκετή δύναμη. Προσπάθησα, αλλά αυτοί (σ.σ. oι υπουγοί Οικονομικών) μου είπαν να το βουλώσω", ανέφερε ο Ρομάνο Πρόντι στον Allan Little.
"Ομερτά" για τις παραβάσεις
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του Jacques Lafette, νέου τότε Γάλλου αξιωματούχου στις Βρυξέλλες και στην υπηρεσία οικοδόμησης του του ενιαίου νομίσματος.
Οι τεχνοκράτες, που εργάζονταν στο συγκεκριμένο project, γνώριζαν, όπως σημείωσε, ότι χρειαζόταν κάποιος κεντρικός μηχανισμός για να βεβαιωθεί πως οι κυβερνήσεις των κρατών-μελών θα συμμορφώνονταν με τους κανόνες.
"Έγιναν μία σειρά από προτάσεις στα κράτη-μέλη εκείνη την εποχή, αλλά απορρίφθηκαν όλες. Ήμασταν απλώς τεχνοκράτες. Έπρεπε να κλείσουμε το στόμα μας και να ακούσουμε τα κράτη-μέλη που, σχεδόν εξ ορισμού, γνώριζαν καλύτερα. Ήμουν πεπεισμένος ότι δεν ήταν αρκετό", σημείωσε.
Ο John Grant που μετείχε στη Σύνοδο των υπουργών Οικονομικών ως πρεσβευτής της Βρετανίας αναφέρει ότι η αξιοπιστία της Επιτροπής και η προθυμία των κρατών-μελών να αποδεχτούν την αρχή της Επιτροπής ως ανεξάρτητου οργάνου επιβολής των κριτηρίων του Μάαστριχτ είχαν υπονομευτεί σοβαρά.
Ανύπαρκτη πίεση για τις υπερδυνάμεις
Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας, Πέτρος Δούκας, θυμάται πως από τη στιγμή τα "μεγάλα αγόρια" δεν θα τηρήσουν και δεν θα επιβάλλουν την πειθαρχία στον εαυτό τους, θα είναι πιο χαλαροί στην επιβολή της Συνθήκης για εμάς.
"Αυτό που εννοώ είναι ότι κανείς δεν μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις στη Γερμανία και τη Γαλλία. Είναι οι ευρωπαϊκές υπερδυνάμεις και έτσι δεν θα τηρήσουν τους κανόνες. Η πίεση πολύ απλά δεν υπήρχε", θυμάται.
Το παράδοξο της εξέλιξης, όπως σημειώνει ο Allan Little, είναι πως η διαδικασία που είχε ως κίνητρο πριν από 20 χρόνια τον εξευρωπαϊσμό της Γερμανίας έχει το αντίθετο αποτέλεσμα και έτσι ένα μεγάλο μέρος της Ευρώπης θα υποχρεωθεί να γερμανικοποιήσει την οικονομική διακυβέρνησή του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.