Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

Μια κριτική στη μείωση των συντελεστών φορολογίας , όπως προτάθηκαν στο Ζάππειο ΙΙ


Screen_shot_2011-05-13_at_5.35.25_PM
Το σχέδιό του για την επανεκκίνηση της οικονομίας, με ένα δημιουργικό σοκ, όπως είπε, παρουσίασε ο Αντώνης Σαμαράς στο Ζάππειο. Ως βασικός άξονας του σχεδίου, ήταν η μείωση των φορολογικών συντελεστών.  Παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών σχολίασαν, ότι στην περίπτωση υλοποίησης των μέτρων αυτών, θα δημιουργηθούν κάποιες επιβαρύνσεις στον προϋπολογισμό, τις οποίες και κοστολόγησαν.
Δείτε λοιπόν τις προτάσεις Σαμαρά για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών, την κοστολόγηση που έκανε επί αυτών το ΥΠΟΙΚ, καθώς και μια κριτική θεώρηση και τι ισχύει πραγματικά σε κάποιους από αυτούς :
Πάμε, λοιπόν, στο Σχέδιο Επανεκκίνησης της Ελληνικής Οικονομίας με δημιουργικό σοκ.
Πρώτον, μείωση των φορολογικών συντελεστών!
* Τολμηρή και αποφασιστική...
Άμεση, ώστε να τη νιώσει η Οικονομία από την πρώτη μέρα. Αλλά και μεσοπρόθεσμη, ώστε να αρχίσει να βελτιώνεται η ψυχολογία και οι προσδοκίες της αγοράς. [διαφάνεια 2 -photo]
-- Ο ανώτατος φορολογικός συντελεστής εισοδήματος θα υποχωρήσει, σε πρώτη φάση, από το 45 στο 40%. Με λιγότερα κλιμάκια. Σε τρία χρόνια δεν θα ξεπερνά το 30%.
Μείωση του ανώτατου συντελεστή για τα φυσικά πρόσωπα από το 45% στο 40% (+100 εκατ. ευρώ), σύμφωνα με το ΥΠΟΙΚ
Screen_shot_2011-05-14_at_5.19.52_PM
Όπως επισημαίνεται στην έκθεση (KPMG's Individual Tax and Social Security Rate Survey 2010) μετά από επτά συνεχή έτη μείωσης της μέσης τιμής του ανώτατου φορολογικού συντελεστή φυσικών προσώπων σε 86 χώρες, επήλθε το 2010 αύξηση κατά 0,3 της εκατοστιαίας μονάδας.
Η Ιρλανδία, η οποία το 2009 ανέβασε τον ανώτατο συντελεστή κατά πέντε μονάδες, στο 46%, πρόσθεσε περυσι ακόμη μία μονάδα, παίρνοντάς τον στο 47%. Επίσης η Βρετανία ανέβασε τον ανώτατο φοροσυντελεστή κατά δέκα ολόκληρες μονάδες, στο 50% (η πιο μεγάλη αύξηση παγκοσμίως για το 2010). Αυξητικές κινήσεις πραγματοποίησαν και άλλα παλαιά κράτη μέλη της ΕΕ, σε μία προσπάθεια σμίκρυνσης των ελλειμμάτων τους.
Η Πορτογαλία, μία άλλη χώρα με επίσης σοβαρότατα δημοσιονομικά προβλήματα, ανέβασε φέτος τον ανώτατο συντελεστή της κατά 4 σχεδόν μονάδες, στο 45,9%. Τέλος, η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ενωσης, αύξησε το δικό της συντελεστή κατά μία μονάδα στο 41%.
Από την άλλη κάποια κράτη μέλη της ΕΕ προέβησαν φέτος σε μειώσεις του ανώτατου συντελεστή φυσικών προσώπων. Π.χ. η Δανία μείωσε το συντελεστή αυτό κατά 7 περίπου μονάδες, στο 55,4% ενώ η Σουηδία υιοθέτησε μία πολύ οριακή διαφοροποίηση προς τα κάτω, μόλις 0,1 της μονάδας. Επίσης οριακή μείωση, κατά 0,2 της μονάδας, επέφερε στο δικό της συντελεστή η Φινλανδία, στο 49,6%. Παρά τις μειώσεις αυτές, πάντως, και οι τρεις χώρες εξακολουθούν να συγκαταλέγονται στην ομάδα με τους ψηλότερους ανώτατους φοροσυντελεστές φυσικών προσώπων παγκοσμίως. Επιπρόσθετα, οι συγκεκριμένες φορολογικές μειώσεις δεν αλλοιώνουν τη φετινή εικόνα που παρουσιάζουν οι χώρες της ΕΕ στο σύνολό τους, αφού ο κοινοτικός μέσος όρος για τον ανώτατο φοροσυντελεστή ανέβηκε κατά 0,4 της μονάδας.
Στην περίπτωση της άμεσης φορολόγησης φυσικών προσώπων, στην Ελλάδα καταγράφονται χαμηλοί ανώτατοι οριακοί συντελεστές φορολόγησης (45%) σε σχέση με τα λοιπά μέλη της ΕΕ.Η Ελλάδα, που βρέθηκε στη δίνη μίας εξαιρετικά επώδυνης κρίσης, προχώρησε από περυσι σε αύξηση του ανώτατου συντελεστή κατά πέντε μονάδες, στο 45%.
Είναι φανερό οι χώρες οι οποίες αντιμετώπισαν μια έντονη κρίση χρέους (Ιρλανδία, Πορτογαλία, Βρετανία), αλλά και όλες σχεδόν στο σύνολό  τους , προχώρησαν σε αύξηση του συντελεστή φορολόγησης το προηγούμενο έτος,  προκειμένου να αυξήσουν τα έσοδα τους. Οι μόνες χώρες στην Ε.Ε οι οποίες προχώρησαν σε μείωση του συντελεστή, είναι αυτές οι οποίες συγκαταλέγονται στην ομάδα με τους ψηλότερους ανώτατους φοροσυντελεστές φυσικών προσώπων παγκοσμίως.
Η ΝΔ προτείνει μια κατακόρυφη μείωση του συντελεστή σε 3 χρόνια (από τα 45% στο 30%), μια πρακτική η οποία δεν εφαρμόστηκε σε καμία χώρα (σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα) εκτός από την Τσεχία και κυρίως σε χώρες που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα. Ασφαλώς θα πρόκειται τουλάχιστον για πρωτοτυπία , η χώρα με τις μεγαλύτερες πιθανότητες για χρεοκοπία, να μειώσει κάθετα και απότομα τον ανώτατο συντελεστή φορολόγησης φυσικών προσώπων.
Μία άλλη σημαντική παράμετρος για τον υπολογισμό του φορολογικού βάρους που επωμίζονται τα φυσικά πρόσωπα είναι το επίπεδο εισοδήματος στο οποίο ενεργοποιείται η επιβολή του ανώτατου φοροσυντελεστή. Όπως επισημαίνεται και στη μελέτη, το γεγονός ότι μία χώρα επιβάλλει σχετικά χαμηλό ανώτατο συντελεστή φόρου εισοδήματος δεν σημαίνει κατ' ανάγκη ότι το φορολογικό βάρος των πολιτών της είναι συγκριτικά μικρό.
Επίσης, ενώ Γερμανία, Αυστραλία και Ελλάδα έχουν τον ίδιο ανώτατο φοροσυντελεστή, ύψους 45%, τα επίπεδα εισοδήματος από τα οποία τίθεται σε ισχύ δεν μπορούσαν να ήταν περισσότερο ανόμοια: $316.456 για τη Γερμανία, $158.033 για την Αυστραλία και $126.582 για την Ελλάδα.
Επομένως χρήζει διευκρίνησης από την ΝΔ, το επίπεδο εισοδήματος στο οποίο θα εφαρμοστεί ο ανώτατος συντελεστής 30 %. (Tι σημαίνει λίγες φορολογικές κλίμακες...). Το γεγονός ότι μία χώρα επιβάλλει σχετικά χαμηλό ανώτατο συντελεστή φόρου εισοδήματος δεν σημαίνει κατ' ανάγκη ότι το φορολογικό βάρος των πολιτών της είναι συγκριτικά μικρό.
-- Μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 25%. Η Ιρλανδία ήδη έπεισε τη δική της Τρόικα και κατέβασε τις δικές της εργοδοτικές εισφορές. Έτσι θα μειωθεί αισθητά το μη μισθολογικό εργοδοτικό κόστος. Με δρακόντειες ποινές για τη μαύρη εργασία. Έτσι η αύξηση των εισφορών από μείωση της αδήλωτης εργασίας, θα εξισορροπήσει τις απώλειες για τα ταμεία.
Η μείωση των εργοδοτικών εισφορών (+3,8 δισ. ευρώ), σύμφωνα με το ΥΠΟΙK
Την μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών κατά 10% σε πρώτη φάση, από το καλοκαίρι του 2011, είχε εξαγγείλει στις 15 Μαρτίου από το βήμα του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΒΕΑ, ο αναπληρωτής υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Γ. Κουτρουμάνης. Μάλιστα , δήλωσε χαρακτηριστικά: ''αν όλοι πλήρωναν τις εισφορές τους, θα υπήρχε η δυνατότητα μείωσης τους έως και 30% , χωρίς καμία απώλεια εσόδων. Με τις παρεμβάσεις τις κυβέρνησης , συμπλήρωσε σταδιακά από το καλοκαίρι η μείωση θα επιτευχθεί σε πρώτη φάση κατά 10%’’.
Στα µέτρα που σχεδιάζει να λάβει το υπουργείο Εργασίας  για τις απώλειες φορολογικών εσόδων από την εισφοροδιαφυγή, αλλά και από τη μείωση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών είναι τα ακόλουθα :
O περιορισµός της εισφοροδιαφυγής από το 26% στο 16% µε σταδιακή ένταξη 480.000 εργαζοµένων στην επίσηµη αγορά εργασίας αλλά και η πληρωµή αποδοχών και εισφορών µέσα από το διατραπεζικό σύστηµα (ξεκινάει από 1/7/2011 και τίθεται σε πλήρη εφαρµογή από 1/1/2012), η αναβάθµιση λειτουργίας του ΣΕΠΕ (κατάθεση νοµοσχεδίου στη Βουλή εντός του µηνός), η θεσµοθέτηση και εφαρµογή από 1/9/2011 της κάρτας εργασίας µε στοχευµένη εφαρµογή σε επιχειρήσεις υψηλής παραβατικότητας - διασύνδεση µε την κοινή βάση δεδοµένων ΙΚΑ, ΣΕΠΕ, ΟΑΕ∆, ΓΓΠΣ (Σεπτέµβριος 2011) και έκπτωση ασφαλιστικών εισφορών (µέχρι 10% για το 2011) υπό την προϋπόθεση συνεπούς καταβολής τρεχουσών εισφορών και ένταξη όλου του προσωπικού µιας επιχείρησης στο σύστηµα.
Επίσης καθιερώνεται το εργόσηµο (σταδιακή υλοποίηση από το τρίτο τρίµηνο του 2011 µε πλήρη εφαρµογή του θεσµού από την αρχή του 2012) και η επιβολή υψηλών προστίµων και κυρώσεων στις περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων της ασφαλιστικής νοµοθεσίας (πρόβλεψη για αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης µέχρι δέκα ηµέρες, εφόσον απασχολεί ανασφάλιστους).
Η μείωση των εργοδοτικών εισφορών, είναι ένα μέτρο που έχει ήδη εξαγγελθεί από την κυβέρνηση και θα εφαρμοστεί κατά 10 % σε πρώτη φάση από τις 1/7/2011 σε επιχειρήσεις, υπό την προϋπόθεση συνεπούς καταβολής τρεχουσών εισφορών και ένταξη όλου του προσωπικού της επιχείρησης στο σύστηµα της κάρτας εργασίας. Παράλληλα συνοδεύεται από μέτρα για τη μείωση της εισφοροδιαφυγής, που θα αντισταθμίσουν τις όποιες απώλειες εσόδων.
Η ΝΔ προτείνει μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 25% , χωρίς άλλες προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα για τις επιχειρήσεις και χωρίς να προτείνει άλλα μέτρα αντισταθμιστικού χαρακτήρα για τις απώλειες εσόδων που θα προκύψουν. Η μόνη αναφορά που γίνεται είναι θεωρητική, περί δρακόντειων ποινών για τη μαύρη εργασία. Για το πως θα διαφανεί και θα εντοπισθεί αυτή η μαύρη εργασία δεν υπάρχει πρόταση. (Θυμηθείτε τη δήλωση Κουτρουμάνου “ αν όλοι πλήρωναν τις εισφορές τους, θα υπήρχε η δυνατότητα μείωσης των εργοδοτικών εισφορών έως και 30% , χωρίς καμία απώλεια εσόδων”.) Προφανώς η ΝΔ, θεωρεί ότι με ένα μαγικό τρόπο όλοι θα πληρώσουν τις εισφορές τους...εκτός και αν δεν έχει βάση η δήλωση.
-- Για τα καύσιμα, θα αφαιρεθεί σε δύο χρόνια ο επί πλέον ειδικός φόρος που μπήκε επί ΠΑΣΟΚ. Έχουμε γίνει η ακριβότερη χώρα σε καύσιμα σε όλη την Ευρώπη.
Αφαίρεση του επιπλέον ΕΦΚ στα καύσιμα που επιβλήθηκε επί ΠΑΣΟΚ (+850 εκατ. ευρώ)
Screen_shot_2011-05-17_at_12.43.45_AM
ΔΕΙΤΕ σε αυτό το εξαιρετικό γράφημα του Economist πόσο περισσότερο ακρίβηνε η βενζίνη στην Ελλάδα σε σχέση με τις άλλες χώρες, πέρυσι και από την πετρελαϊκή κρίση του 2008. Φυσικά, με δεδομένο ότι η τιμή του αργού πετρελαίου είναι η ίδια, τη διαφορά την κάνουν οι ΦΟΡΟΙ.
Αν κάποιος όμως δει τα πληροφοριακά και τιμολογιακά στοιχεία της αγοράς πετρελαιοειδών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Τιμών Πετρελαιοειδών , η Ελλάδα της ύφεσης και της μειωμένης κατανάλωσης καυσίμων έχει, παραδόξως, την έκτη υψηλότερη τιμή της αμόλυβδης βενζίνης προ φόρων στην Ευρωπαϊκή Ένωση!
Επομένως δεν είναι μόνοι οι φόροι, αλλά και τα εξωφρενικά υψηλά κέρδη των διυλιστηρίων, των εταιρειών εμπορίας και, δευτερευόντως, των πρατηριούχων...
Εγκληματική χαρακτήρισε άλλωστε την συμπεριφορά που επικρατεί στην αγορά καύσιμων στη χώρα μας, εννοώντας την αισχροκέρδεια, ο ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για θέματα καταναλωτή Τζον Νταλί. Επισημαίνει ότι τα εθνικά όργανα πρέπει να λάβουν αποτελεσματικά μέτρα αντιμετώπισης αθέμιτων πρακτικών και φαινομένων αισχροκερδείας.
Ο ισχυρισμός του Σαμαρά , ότι έχουμε γίνει η ακριβότερη χώρα σε καύσιμα σε όλη την Ευρώπη είναι σωστός. Σε αυτό όμως συνέβαλλε πέρα από την υψηλή φορολογία και η κερδοσκοπία του κυκλώματος καυσίμων στην οποία και δεν γίνεται αναφορά. Επίσης το υπουργείο Οικονομικών αποκλείει το ενδεχόμενο άμεσης μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης , καθώς έστω και μια μικρή αλλαγή θα θα τίναζε στον αέρα τις προβλέψεις της για τα έσοδα . Και πάλι τίθεται το ερώτημα, οι απώλειες εσόδων από που θα αντισταθμιστούν...(;)
-- Το ΦΠΑ Από το 23% που είναι σήμερα στο 19% για την υψηλή κατηγορία, και από το 13% στο 9% για τη μεσαία. Επίσης θα πέσει στο 4,5% για κλάδους όπως ο Τουρισμός. Σύντομα θα δούμε τη θετική επίπτωση και στον πληθωρισμό.
Η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ (+4 δισ. ευρώ)
Ο αναπληρωτής τομεάρχης Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας, Χρήστος Σταϊκούρας, μίλησε στις 13/5 στον «ΑΘΗΝΑ 9.84», στους Νόνη Καραγιάννη και Νεκτάριο Νότη.
Μεταξύ άλλων, είπε:
«Η κυβέρνηση είναι γνωστό ότι δεν τα πηγαίνει πολύ καλά με τους αριθμούς, γι' αυτό και αποτυγχάνει σε όλους τους στόχους. Έχει κάνει εδώ μια κοστολόγηση, η οποία είναι εκτός τόπου και χρόνου. Για παράδειγμα, λέει ότι με την πρότασή μας, η οποία είναι η μείωση ή -αν θέλετε- η επαναφορά του ΦΠΑ στα επίπεδα του 2009, θα χάσει το κράτος 4 δισ. ευρώ. Η δική μας εκτίμηση είναι, ότι το κράτος δεν θα χάσει 4 δισ. ευρώ. Πιστεύουμε ότι μπορεί να κερδίσει, διότι θα διευρυνθεί η φορολογική βάση και θα υπάρξει μια ανάκαμψη της οικονομίας. Εμείς, για να είμαστε συντηρητικοί στις εκτιμήσεις, θεωρούμε ότι θα χάσει και θα χάσει 2 δισ. ευρώ. Το ΠαΣοΚ λέει, ότι θα χάσει 4 δισ. ευρώ. Αφήστε τα μοντέλα τα δικά μας. Ένα απλοϊκό ερώτημα υπάρχει. Με την αύξηση του ΦΠΑ που έγινε το 2010, η κυβέρνηση ξέρετε τι πέτυχε στα φορολογικά έσοδα; Αύξηση του ΦΠΑ κατά 1 δισ. ευρώ. Αν με την αύξηση του ΦΠΑ πέτυχαν 1 δισ. ευρώ, γιατί με τη μείωση, αντίστοιχη, του ΦΠΑ, θα χάσουμε 4 δισ. ευρώ;».
Σύμφωνα με το οικονομοτεχνικό μοντέλο της ΝΔ, το κράτος θα χάσει από 0 έως 2 δις....μπορεί και παραπάνω. Συνεπώς υπάρχει πάλι μια απώλεια εσόδων, η οποία δεν φαίνεται πουθενά από που θα αντισταθμιστεί. Αυτή είναι λοιπόν η πλήρως κοστολογημένη πρόταση, που θα προκαλέσει σοκ ρευστότητας ....(;)
-- Προτείνουμε συντελεστή κερδών 15%. Ίδιο για όλες τις εταιρίες! Flat rate, όπως λέγεται διεθνώς.
Μείωση του συντελεστή φορολογίας για τα κέρδη των επιχειρήσεων στο 15% (+1 δισ. ευρώ)
Ο εταιρικός φόρος της Ιρλανδίας βρίσκεται σε χαμηλό συντελεστή 12,5% και θεωρείται πράγματι μια από τις βασικές κινητήριες δυνάμεις επένδυσης και ανάπτυξης για τη χώρα. Η πρόσφατη εργασιακή νομοθεσία απέκλεισε μια αύξηση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρήσεων, αλλά αντί αυτού πρότεινε ένα φόρο επί των συντάξεων προκειμένου να αντλήσει κεφάλαια για να δημιουργήσει θέσεις εργασίας, όπως αναφέρει στο σχετικό πρόγραμμα. !!! (Δείτε και εδώ Ιrish Bombshell: Government Raids PRIVATE Pensions To Pay For Spending )
Κάτι το οποίο βέβαια ο Αντώνης Σαμαράς, επιμελώς κρύβει στις συνεχείς αναφορές του για την Ιρλανδία. Στην εφ' όλης της ύλης συνέντευξη που παραχώρησε στα «ΝΕΑ» και στον δημοσιογράφο Διονύση Νασόπουλο µετά το Ζάππειο ΙΙ αναφέρει σε ερώτηση που του έγινε :
Δημ : Είστε πεπεισµένος ότι είναι εξασφαλισµένη η ανάπτυξη από έναν χαµηλότερο φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις; Η Ιρλανδία που φέρνετε ως παράδειγµα, µε 12,5% συντελεστή επί χρόνια, δεν απέφυγε το οικονοµικό ναυάγιο και το Μνηµόνιο...
Σαμ : Για άλλους λόγους είχε πρόβληµα η Ιρλανδία. Κυρίως µε το τραπεζικό της σύστηµα. Αλλά επειδή διατήρησε τους φορολογικούς συντελεστές της – παρά τις πιέσεις να τους ανεβάσει – σήµερα ανακάµπτει. Ενώ εµείς που τους ανεβάσαµε, σήµερα βυθιζόµαστε σε βαθιά ύφεση.
Στην Ιρλανδία αρνούνται να μειώσουν το επιτοκίου του δανείου διάσωσης όπως στην περίπτωση της Ελλάδας, αν δεν αυξήσει πρώτα τους φόρους τους. Είναι φανερό, ότι η τρόικα θα αρνηθεί να δεχθεί την μείωση του συντελεστή φορολόγησης των επιχειρήσεων σε τόσο χαμηλά επίπεδα. Αλλά και ακόμα επιτευχθεί μια τέτοια συμφωνία, θα πρέπει όπως και στην περίπτωση της Ιρλανδίας να βρεθούν άλλοι τρόποι για να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα.
Γενικά το πρόβλημα με τη συλλογιστική της ΝΔ, είναι ότι προτείνει μια απότομη μείωση όλων των συντελεστών φορολογίας ώστε να επέλθει ένα σοκ ρευστότητας, χωρίς να προβλέπει εναλλακτικές πηγές εσόδων μέχρι τελικά να πραγματοποιηθεί (αν προλάβει βέβαια τη χρεοκοπία της χώρας) αυτό το σοκ...
Βέβαια η χώρα στην παρούσα δεν έχει ούτε την πολυτέλεια του χρόνου, καθώς οποιαδήποτε απόκλιση από τα προβλεπόμενα έσοδα οδηγεί σε χρεοκοπία, αλλά ούτε και την διαπραγματευτική ισχύ να πείσει τους Ευρωπαίους εταίρους να δοκιμάσει αυτή τη συνταγή. Εκτός αν η ΝΔ θεωρεί , ότι η μη εξασφάλιση της 5ης & 6ης δόσης μέσω της καταστρατήγησης του μνημονίου και των συμφωνιών που υπέγραψε η χώρα , δεν θα οδηγήσει σε στάση πληρωμών. Αλλά είπαμε χρειαζόμαστε ένα σοκ, όποιο και αν είναι αυτό...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.