Τιμη Νι

Παρέχεται από το Investing.com

ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ - ΡΕΚΟΡ ΓΙΑ ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ


Ρεπορτάζ : Δήμητρα Μανιφάβα
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
«Φωτιά» έχει πάρει το τηλεφωνικό κέντρο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή το τελευταίο διάστημα, καθώς η διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι πολίτες, λόγω πλέον και του... 
διαρκώς μειούμενου εισοδήματος, είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα τιμών και παραπλάνησης του καταναλωτή, οδηγούν σε περισσότερες καταγγελίες. Η τηλεφωνική γραμμή 1520 της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή δέχεται κατά μέσο όρο 224 κλήσεις την ημέρα, ενώ έχει φτάσει μέχρι και τις 542. Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και μέχρι πρότινος οι καταγγελίες που αφορούσαν περιπτώσεις κερδοσκοπίας κυμαίνονταν κάτω από 100 τον μήνα, από τον Μάιο κι έπειτα έφτασαν σε αριθμό-ρεκόρ, με τον περασμένο μήνα να κλείνει στις 185. Βεβαίως, ακόμη αποτελούν μικρό ποσοστό επί του συνόλου των καταγγελιών που γίνονται στο 1520. Διαμορφώνονται μόλις στο 4,8% για το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2012. Αντιθέτως, σημαντικό ποσοστό (13,9%) αποτελούν οι καταγγελίες που αφορούν άλλα θέματα, τα οποία σχετίζονται με τις υψηλές τιμές και τη μη έκδοση αποδείξεων. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθούν και οι καταγγελίες που αφορούν σούπερ μάρκετ και λαϊκές αγορές (2,9% επί του συνόλου των κλήσεων), καθώς συχνά τα παράπονα των καταναλωτών αφορούν την ύπαρξη αποκλίσεων μεταξύ της τιμής των προϊόντων στο ράφι και αυτής που πληρώνουν τελικά, όταν φτάσουν στο ταμείο του καταστήματος. Οι περισσότερες καταγγελίες των καταναλωτών ( ποσοστό 28,8%) αφορούν την αγορά ελαττωματικών βιομηχανικών προϊόντων. Η ειδοποιός διαφορά σε σχέση με το παρελθόν είναι ότι πλέον οι πολίτες έχουν αποκτήσει μεγαλύτερη καταναλωτική συνείδηση κι έτσι, όταν προμηθευτούν εν αγνοία τους ένα προβληματικό προϊόν, προβαίνουν σε καταγγελία στις αρμόδιες υπηρεσίες, κάτι που δεν θα έκαναν με τόση ευκολία κατά την προ κρίσης εποχή, όταν αδιαφορούσαν. Τραπεζικές καταγγελίες Μεγάλο μέρος των καταγγελιών, 12,1%, συνεχίζουν να καταλαμβάνουν αυτές που αφορούν τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, καθώς δεν λείπουν ακόμη οι περιπτώσεις τραπεζών που προβαίνουν στην επιβολή χρεώσεων που έχουν κριθεί παράνομες και καταχρηστικές αλλά και στην έκδοση πιστωτικών καρτών αυθαιρέτως, επ’ ονόματι καταναλωτών, οι οποίοι δεν έχουν προηγουμένως αιτηθεί τη χορήγησή τους. Διαστάσεις έχει λάβει και το φαινόμενο των αποκαλούμενων «γραφείων διεκπεραίωσης και προώθησης δανειακών υποθέσεων» που υπόσχονται την άμεση χορήγηση μετρητών έως 150.000 ευρώ στους πολίτες. Τα γραφεία αυτά έκαναν την εμφάνισή τους με την έναρξη της κρίσης και στη συνέχεια εξαπλώθηκαν, καθώς πολλοί είναι οι πολίτες που έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια του τραπεζικού δανεισμού, αλλά έχουν υπερχρεωμένες πιστωτικές κάρτες και οφειλές κυρίως από καταναλωτικά δάνεια. Ειδική έρευνα για τα γραφεία αυτά διενήργησε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, καταθέτοντας μάλιστα μηνυτήρια αναφορά στις εισαγγελικές αρχές για περιπτώσεις πιθανής τοκογλυφίας. Η πρακτική που συνήθως ακολουθούν είναι να ωθούν τους πολίτες στην πραγματοποίηση αγορών προϊόντων μεγάλης αξίας από καταστήματα (συνήθως ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών) με τις πιστωτικές τους κάρτες. Με την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας των προϊόντων, τα «γραφεία» τα κρατούν στην κατοχή τους, καταβάλλοντας στους ενδιαφερόμενους σε μετρητά συνήθως το 50% της συνολικής χρέωσης που έχουν κάνει στην πιστωτική τους κάρτα. Οι ενδιαφερόμενοι λαμβάνουν πράγματι το ποσό που έχουν ανάγκη, όμως στην ουσία έχουν καταστεί μακροχρόνιοι οφειλέτες του διπλάσιου και πλέον ποσού στις τράπεζές τους. Περίεργες χρεώσεις Αλλη πρακτική που ακολουθούν είναι να ζητούν ένα ποσό ως χρέωση για υπηρεσίες διαμεσολάβησης με τις τράπεζες (συνήθως 300 ευρώ). Στην πραγματικότητα δεν προβαίνουν σε κανένα διακανονισμό -άλλωστε οι τράπεζες δεν δέχονται τέτοιου είδους διαμεσολάβηση- αλλά απλώς καρπώνονται το ποσό και ο δανειολήπτης δεν έχει τύχει καμιάς ρύθμισης με την τράπεζα. Μόνο που αργεί να το ανακαλύψει με συνέπεια την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών. Το υπουργείο Ανάπτυξης εντός του πρώτου τριμήνου του 2013 φιλοδοξεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να έχει προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση, βάσει της οποίας πολίτες και επιχειρήσεις θα μπορούν να διεκδικούν αποζημιώσεις από επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν παραβιάσει τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού βάσει αμετάκλητων αποφάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Η προεργασία είχε γίνει από τον πρώην ΓΓΚ, Δ. Σπυράκο, όμως τελικά ποτέ δεν εισήχθη η ρύθμιση σε νομοσχέδιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παράκληση να μην υπάρχουν μηνύματα υβριστικού περιεχομένου.